2018-10-22-100239140-Mondiale-verschillen-in-adoptie-digitaal-betalen-hebben-meerdere-oorzaken

Twikey en Cipal Schaubroeck helpen betaalverkeer steden en gemeenten digitaliseren

GENT/NAZARETH - Cipal Schaubroeck en Twikey by Belfius bundelen hun krachten om innovatieve betaalmogelijkheden tot bij de steden en gemeenten te brengen. Deze samenwerking biedt lokale besturen de missing link naar de digitalisering van hun betaalverkeer en de automatische opvolging ervan. "Samen gaan we voor efficiëntere financiële administratie en snellere uitbetalingen", klinkt het.

Twikey is marktleider in Europa voor domiciliëringen en biedt een oplossing voor het beheren van diverse betaalmethoden, Belfius is reeds jarenlang partner van steden en gemeenten voor hun dagelijks bankieren en betalingsverkeer en Cipal Schaubroeck biedt hen reeds jaar en dag software aan voor diverse toepassingen, waaronder ook financiële administratie.

De combinatie van de kennis van Belfius en Twikey biedt Cipal Schaubroeck één totaaloplossing die zij binnen hun pakketten kunnen aanbieden aan de lokale besturen, wat de implementatie van deze moderne technologie laagdrempelig maakt. Betaalprocessen van inwoners zullen zo op een kostenefficiënte, tijdbesparende manier beter ingericht en opgevolgd kunnen worden.

Veilig en efficiënt

Filip Muylaert van Belfius legt uit: “Steden en gemeenten kunnen nu eenvoudig de stap naar digitalisering zetten en de betaalprocessen van hun inwoners op een veilige en efficiënte manier inrichten en opvolgen. Bijvoorbeeld door betaallinks in de vorm van een intelligente betaalknop of QR-code te integreren in facturen en aanslagbiljetten die digitaal verzonden kunnen worden. Of door deze te plaatsen op hun website of te versturen via e-mails, brieven, sms, enz. Via de betaallinks komen inwoners op een gebruiksvriendelijke betaalpagina terecht, waar steden en gemeenten diverse betaalmethoden kunnen aanbieden, zoals Bancontact, Payconiq, Maestro, Visa, Mastercard, iDeal, POM en SEPA domiciliëringen.”

Burgers betalen sneller

“Dankzij deze vereenvoudiging van het inningsproces kunnen steden en gemeenten hun burgers een gebruiksvriendelijke betaalervaring aanbieden, waardoor sneller betaald kan worden. Bij steden en gemeenten die Twikey reeds gebruiken merken we een héél hoge acceptatiegraad waarbij burgers zelfs spontaan vragen om geautomatiseerd te betalen”, weet Dominique Adriansens, CEO van Twikey. “Voor toepassingen als kinderopvang bijvoorbeeld zien we, dankzij Twikey by Belfius, o.a. een spontane migratie naar 75% domiciliëringen, wat de snelle uitbetalingen en geautomatiseerde verwerking nog meer bevordert. Daarom hebben we samen met Cipal Schaubroeck ook afgesproken om deze processen volledig te integreren in de financiële toepassingen.”

Administratieve werkast fors geredusceerd

Alle betalingsinformatie wordt door Twikey by Belfius geconsolideerd zodat ook het afpunten in de boekhouding via de bestaande processen (CODA, BelfiusWeb, scharnierrekeningen) kan verlopen, ongeacht de betaalmethode of aflevermethode. Daarnaast worden alle facturen en domiciliëringen opgevolgd met geautomatiseerde herinneringen waarbij een mix van mail, sms, aangetekende mail of brief wordt gebruikt. De administratieve werklast voor steden en gemeenten wordt hierdoor fors gereduceerd, met vanzelfsprekende besparingen tot gevolg.

Win-win

“Samen met onze klanten bouwen wij aan overheden van de toekomst”, getuigt Ronny Gabriëls, Business Development Manager voor het domein financiën bij Cipal Schaubroeck. “Zo reiken wij onze klanten, de lokale besturen, innovatieve oplossingen aan die hen toelaten om de dienstverlening aan de burger te verbeteren. Moderne betaalmogelijkheden integreren in onze financiële suites was dan ook een logische stap. Ze zorgen er immers enerzijds voor dat de stad of gemeente de burger eenvoudige en diverse betaalopties kan aanbieden, en anderzijds dat de inkomsten van de gemeente vlotter geïnd worden. Een win-win dus!”