Ignace Van Doorselaere, CEO van Van de Velde uit Schellebelle, was ook deze keer één van de genomineerden om de titel van manager van het jaar in de wacht te slepen. Dat hij de titel naar Luc Tack van Picanol en Tessenderlo Chemie zag gaan, zal de dynamische Oost-Vlaamse bedrijfsleider niet uit zijn slaap houden. “De nominatie vond ik wel aangenaam”, verklaarde hij aan Made in Oost-Vlaanderen. “Maar manager van het jaar worden is natuurlijk maar een bijkomstigheid. Zie het als een soort selectie bij de Rode Duivels omdat je bij je ploeg aardig speelt.”
En die ploeg doet het erg goed. In 2014 steeg de omzet van Van de Velde tot bijna 200 miljoen euro, een toename met 8,8% ten opzichte van het jaar voordien. Het was al het 17de jaar op rij dat Van de Velde meer omzet haalde dan het jaar voordien en de groeicijfers liggen weer beduidend hoger dan in 2012 en 2013, toen de omzetgroei om en bij de 1% bedroeg. “Hard werken loont”, zegt Van Doorselaere, die er als manager een heel eigen stijl op na houdt en onder meer ook al boekjes schreef waarin hij parallelen trekt tussen het leiden van een bedrijf en straatvechten.
“We hebben in alle domeinen van de bedrijfsvoering een aantal kompasnaalden die ons naar de vooropgeztte doelen leiden. Het gaat daarbij zowel om nieuwe producten, zoals de vorig jaar gelanceerde badpakkencollectie, als om het centraal plaatsen van de paskamer in het verkoopverhaal, het integreren van de onlineverkoop in onze strategie zonder dat we daarmee onze distributeurs onrecht aandoen en het geven van ontwikkelingskansen aan de medewerkers. Natuurlijk botsen we onderweg op verwachte en minder verwachte hindernissen, maar dat is nu eenmaal eigen aan ondernemen.”
Van de Velde verwijst onder meer naar het feit dat de groep in de Verenigde Staten veel minder gemakkelijk voet aan de grond krijgt dan verwacht. “Ons verhaal slaat daar veel minder goed aan dan in eigen land, in Duitsland en in Nederland”, zegt Ignace Van Doorselaere, “maar we willen het nu proberen met een nieuw managementteam.”
Tegelijk heeft de groep plannen om nog meer winkels te openen in Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. “We hopen uiteraard dat we ook in 2015 op ons elan kunnen voortgaan”, besluit Van Doorselaere.