Vlaamse bedrijven voelen nu al impact van handelstarieven Robin Carlo Kuijpers, oprichter van schoenenmerk Lennertson, voelt nu al de impact van Trumps handelstarieven. © REUTERS

Vlaamse bedrijven voelen nu al impact van handelstarieven: “Klanten haken af, ook al moeten ze niets extra betalen”

22 procent van de Vlaamse bedrijven die handelen met de VS, voelt de impact van de tarieven nu al. Dat blijkt uit een rondvraag van ondernemersorganisatie Unizo. Het Limburgse schoenenmerk Lennertson ziet de Amerikaanse consument al enkele weken afhaken. “Door de onzekerheid.”

De Limburgse schoolvrienden Robin Carlo Kuijpers en Robin Todde lanceerden zo’n vier jaar geleden het exclusieve schoenenmerk Lennertson. En met succes: de klassieke schoen in een ruig en stoer jasje slaat aan bij ons, maar ook bij het Amerikaanse publiek. “Wij verkopen rechtstreeks aan de Amerikaanse consument. Daardoor vallen we onder de zogenaamde ‘de minimis-regel’. Amerikaanse consumenten betalen dus geen ‘portkosten’ (kosten van verzending, red.) op bedragen onder de 800 dollar”, zegt Robin Carlo Kuijpers.

Lees ook: COLUMN. De impact van de tarievenoorlog op de kmo: “Op lange termijn kunnen ze er sterker uitkomen”

En dat blijft voorlopig ook zo. Maar sinds Amerikaans president Donald Trump handelstarieven op tafel legde, zijn Amerikaanse consumenten toch beginnen afhaken. “Onze verkoop is sinds enkele weken volledig teruggelopen”, aldus Kuijpers. “Nochtans moet de Amerikaanse consument tot op vandaag geen extra kost betalen. Het draait dus vooral om onzekerheid en een stuk onwetendheid, waardoor ze dan afhaken. Wij hebben dat proberen te counteren met advertenties en mails, maar we weten gewoon dat een deel van onze klanten is afgehaakt door de mogelijke handelstarieven.”

Afwachten

En Kuijpers is niet de enige ondernemer die nu al de effecten van de handelsoorlog voelt. Uit een bevraging van Unizo blijkt dat 22 procent van de Vlaamse bedrijven die handelen met de Verenigde Staten, nu al een effect ziet. “Gewoon al de mogelijkheid dat er tarieven zouden komen, hebben Amerikaanse importeurs doen afschrikken”, zegt Emiel Neyrinck, expert internationaal ondernemen bij Unizo. “Bij importeurs heerst er twijfel of de zaken die zij aankopen nog door de douane zouden geraken omdat er nu chaos heerst, en aan welke prijs dat dan zou zijn. Er wordt dus afgewacht tot er meer duidelijkheid komt. En er is natuurlijk al een tarief van 10 procent ingevoerd, wat al een extra kost met zich meebrengt.”

Op termijn zegt 94 procent van de Belgische bedrijven dat ze een effect van de handelstarieven zouden ondervinden. Ze vrezen vooral dat de vraag zal afnemen en dat de kosten zullen stijgen. Ondernemers vrezen ook indirect een verhoging van de grondstofprijzen en een verstoorde toeleveringsketen.

De Amerikaanse president Trump voert met hoge tarieven een ware handelsoorlog. Foto: The Washington Post via Getty Im