De onderneming werd in 2020 opgericht door Simon Backx, voormalig scoutsleider bij Scouts Prins Boudewijn in Wetteren, die vanuit een praktische nood een eerste digitale oplossing ontwikkelde. Wat begon als een bijproject groeide uit tot een volwaardige onderneming waarin ook zijn broer Bjarne Backx, handelswetenschapper, mee instapte.
Volgens Simon Backx onderscheidt Stamhoofd zich door drie pijlers: open source technologie, democratische prijzen en eenvoud in gebruik. “Verenigingen hebben vaak beperkte middelen, maar een grote nood aan digitalisering,” zegt hij. “Met Stamhoofd bieden we een betaalbaar en onafhankelijk alternatief voor duurdere spelers zoals Twizzit of ClubCollect.” De app krijgt binnenkort nieuwe functies zoals een activiteitenkalender en extra communicatietools.
Gemiddelde van 4,9 op 5
De groei van Stamhoofd gebeurde tot nu toe vooral via mond-tot-mondreclame. In de App Store scoort de app een gemiddelde van 4,9 op 5. Ook grotere organisaties zoals Thomas More, HOGENT en zelfs Johnson & Johnson maken gebruik van het platform voor interne evenementen. Daarnaast werken ook jeugdkoepels zoals KSA en FOS Open Scouting met een gepersonaliseerde whitelabel-versie, ondergebracht in de aparte vzw Tipi.
Met de recente selectie voor Start it @KBC wil Stamhoofd verder groeien, eerst in België en later mogelijk in het buitenland. “We geloven dat verenigingen, door samen te investeren in digitale oplossingen, veel efficiënter kunnen werken,” besluit Backx.
Stamhoofd werd opgericht in Wetteren en blijft volledig onafhankelijk, zonder externe financiering.