In de loop van vorig jaar heeft de Europese Unie importtarieven ingesteld op Chinese elektrische voertuigen. De maatregel dient voornamelijk om de markt af te schermen voor goedkope dumping. Maar Volvo maakt zijn elektrische EX30 in China en die wagen is populair in Europa. In 2023 werd beslist om de EX30 ook in Gent te gaan bouwen.
Lees ook: Volvo Cars zoekt 350 bijkomende werkkrachten voor Gentse fabriek
Maar het opstarten van de productie neemt tijd in beslag en officieel is de eerste EX30 nog steeds niet van de band gerold in Gent. Volvo betaalt dus invoertarieven op elke EX30 die op het Europese vasteland wordt verkocht.
“De kostprijs was relatief beperkt in 2024”, zegt Ekdahl donderdag. “Maar we zijn wel aan die periode van importtarieven begonnen met een zekere stock en inventaris. Die kost zal oplopen, vooral in de eerste helft van 2025, tot we de volledige productiesnelheid bereiken in Gent. Het wordt een sterkere tegenwind dan het was in 2024. Maar vanuit de volledige groep bekeken gaat het niet om een gigantische som.”