Wat brengt 2015 ? (4) Het jaar van doe-het-zelf en cocreatie

0001HR

In onze laatste aflevering rond de vooruitzichten voor 2015 laten we een derde grote naaam uit de Nederlandse trendwatcherswereld aan het woord. Hilde Roothart is een pionier op het gebied van trends en trendonderzoek. Sinds 1997 houdt ze zich met haar bureau Trendslator bezig met dit nieuwe vakgebied. Daarvoor deed ze ervaring op als prognosestylist en forecaster voor styling- en designbureaus in binnen- en buitenland, onder meer bij de studio van Lidewij Edelkoort. Als trendonderzoeker werkte ze voor allerlei bedrijven en organisaties waarvoor consumententrends en maatschappelijke ontwikkelingen van belang zijn, van retail tot financiën.

Nadat Adjiedj Bakas wees op de versobering, vereenzaming en disruptie die voor een grote nood zorgt aan creativiteit en nadat Christine Boland wees op het belang van het zoeken naar identiteit en het oog hebben voor de context waarin ondernemers zich moeten bewegen, legt Roothart de vinger op een andere belangrijke trend waar niemand naast kan kijken: die van de doe-het-zelf. Dankzij Instagram en Twitter zijn we allemal eigenlijk fotografen en schrijvers geworden. En de trend van het zelf doen zet zich ook in andere domeinen door.

We leven volgens Hilde Roothart  in een post-kapitalistische maatschappij, waarin de mondiale problemen waarmee we worden geconfronteerd te groot en complex zijn om te worden opgelost door overheden of instellingen. Onze economische, politieke, technologische en sociale systemen moeten worden heroverwogen en opnieuw uitgevonden. De voorlopers van een nieuwe industriële revolutie verkondigen een radicale verandering op basis van gedeeld eigenaarschap en participatie. Producenten en consumenten worden vervangen door een beweging van makers, knutselaars en kleermakers, ingenieurs en ondernemers die werken met futuristische technieken en traditionele ambachten.

“We zijn de digitale revolutie inmiddels voorbij”, zegt Roothart. “De stemming in de maatschappij kantelt. Veel mensen hebben de wil, energie en kracht om het nieuwe tijdperk opnieuw uit te vinden. Het goede nieuws is dat we dat ook daadwerkelijk aan het doen zijn. De bereidheid is er om verder dan de horizon te kijken en nieuwe manieren van denken in daden om te zetten. De modellen en systemen voor een nieuw tijd worden niet alleen bedacht maar ook met grote haast en onvermoeibaar enthousiasme toegepast. We noemen ze Collaborative Economy, Conscious Capitalism, Holacracy en Circular Economy. Je zou het een nieuwe maakbare samenleving kunnen noemen, waarbij de toekomst door onszelf en met elkaar wordt bedacht, ontworpen, georganiseerd en gemaakt. Zo zijn we op weg van een disruptief decennium naar een harmonieuze toekomst.”  Voor bedrijven komt het er volgens Roothart daarom meer dan ooit op aan te tonen dat ze op dezelfde golflengte zitten door ruimte te biden voor cocreatie.