Het Gentse Puzzle in a Bag (binnenkort omgedoopt tot PIAB) zag het licht tijdens de eerste coronalockdown, toen een nieuwe generatie plots het puzzelen herontdekte. De eerste puzzel, een ironische terugblik op 2020, week met z’n originele design af van klassieke puzzels. Het concept sloeg aan bij de lockdownpuzzelaars: op een maand tijd verkocht Puzzle in a Bag 3.000 exemplaren van de puzzel, ook de wachtlijst met nog eens 2.000 plekken was snel volzet. Google bestelde een speciale puzzel om uit te delen als eindejaarsgeschenk, Puzzle in a Bag-oprichters Niels Desot en Dimitri Devroe werden door Unizo uitgeroepen tot starters van het jaar, en met Frankrijk en Duitsland boren ze twee nieuwe internationale markten aan.
Hoog tijd voor Puzzle in a Bag om zijn tweede puzzel te lanceren. Daarvoor ging het in zee met Bert Dries, alias Musketon. De Gentse topillustrator vertrok voor zijn design van de vraag: “Wat als het internet een fysieke plek zou zijn?” Hij stak Times Square in New York vol met verwijzingen en knipogen naar de online wereld. Mensen lopen rond met een infuus van likes dat hun sociale mediaverslaving in stand houdt, Google fungeert als dokter en als taxichauffeur, koekjesbakkende oma’s vragen vriendelijk of je hun cookies wil accepteren. Tientallen internetfenomenen krijgen een plek op de puzzel. Wie zoekt, die vindt.
“Het blijft een fijne uitdaging om illustraties te vertalen naar een medium dat al zo lang bestaat”, vertelt Dimitri Devroe. “In dit geval was het wel leuk om te spelen met het contrast: aan de ene kant de digitale wereld waar zowat elke dag nieuwe technologie en nieuwe trends opduiken, aan de andere kant iets oerklassiek als een puzzel. Het is toch fantastisch dat mensen in deze hectische tijden teruggrijpen naar puzzels om even te ontsnappen aan die online wereld die ons af en toe helemaal gek maakt?”
In de ban van NFT
De puzzel die Musketon ontwierp, wordt de allereerste die ook met NFT wordt verkocht. Een wereldprimeur, waarvoor Puzzle in a Bag samenwerkt met Arkane Network, een Belgisch bedrijf dat uitgegroeid is tot een echte wereldspeler in de markt van cryptocurrency en NFT. Een non-fungible token of niet-vervangbaar token is een gegevenseenheid op een digitaal grootboek waarbij elke NFT een uniek digitaal item kan vertegenwoordigen en dus niet uitwisselbaar is. De puzzel wordt verdeeld in 12 stukken en verzamelaars krijgen op vijf verschillende momenten de kans om met non-fungible tokens uiteindelijk de unieke eigenaar te worden van het design van Musketon.
“Puzzelaars moeten niet panikeren: ze kunnen ook gewoon de legpuzzel bestellen”, benadrukt Niels Desot. “Ze krijgen er zelfs een klein krantje bij, een collector’s item met interviews, extra kruiswoordraadsels en andere puzzels, een bloemlezing uit de gekste gesprekken met onze klantendienst,… Omdat de puzzel inzoomt op de digitale wereld en omdat de kunstwereld helemaal in de ban is van NFT leek het ons deze keer een buitenkans om de echte fans ook een uniek design aan te bieden. Een design waarvan ze de enige eigenaar kunnen worden.”
“We willen met Puzzle in a Bag het puzzelen heruitvinden en naar een nieuwe generatie brengen. Dit experiment past perfect in onze missie”, besluiten Niels en Dimitri.