Ontex Group, de beursgenoteerde toonaangevende wereldwijde producent van persoonlijke hygiëneproducten voor baby’s, vrouwen en volwassenen uit Erembodegem, liet in 2015 een omzetstijging met 4,8% optekenen tot 1,69 miljard euro. Dat resulteerde ondanks een negatieve wisselkoersimpact van 4,6 miljoen euro in een recurrente nettowinst van 103,4 miljoen euro.
Charles Bouaziz, CEO van Ontex, licht toe: “We kunnen trots zijn op wat we presteerden in 2015. In uiterst competitieve markten konden we nogmaals een jaar van solide organische groei realiseren die volledig in overeenstemming is met ons operationele model: een stijging van de omzet met 4,8% “like for like”, terwijl onze recurrente EBITDA-marge groeide tot 12,4%, in vergelijking met 12,1% in 2014 en 11,6% in 2013.”
Bouaziz wijst erop dat het sterke cijfers zijn aangezien zowel de volatiltieit van de wisselkoersen als die van de grondstoffenprijzen een sterkere negatieve impact hadden op de omzet dan aanvankelijk was vooropgesteld.
“Door onze voortdurende aandacht om steeds efficiënter te worden in onze dagelijkse activiteiten konden we niet alleen deze negatieve impacten temperen, maar ook de organisatie, vooral in verkoop, marketing en de ondersteunende functies, blijven versterken”, zegt Bouaziz nog. “Dit bevestigt nogmaals hoe veerkrachtig het Ontex model is. Naast deze solide organische prestatie hebben we recent het Mexicaanse Grupo Mabe overgenomen, een bedrijf dat uitstekend bij ons past: het is een familiebedrijf met een grondige kennis van zijn plaatselijke consumenten dat zich heeft ontwikkeld op sterke merken in groeiende markten. Onze eerste overname sinds onze beursgang zal de transformatie van Ontex versnellen en zet onze ambitie kracht bij om wereldwijd een toonaangevende producent van consumentengoederen te worden.”