lingerie-van-de-velde

Winstdaling van 18 procent bij Van de Velde

De groepswinst van Van de Velde met hoofdkantoor in Schellebelle daalde in een jaar tijd fors met 18 procent naar 33,6 miljoen euro. In 2015 realiseerde de lingeriefabrikant nog een winst van 41 miljoen euro. Eerder raakte al bekend dat de omzet voor het eerst in 19 jaar was gedaald. Van de Velde noteerde een omzet van 206,6 miljoen euro, tegenover 209 miljoen euro in 2015. Dat betekent een daling met 1,1 procent. Het aandeel van Van de Velde op de Brusselse beurs verloor door de bekendmaking van de mindere cijfers 3,6 procent.

De omzet in de groothandel deed het goed en steeg met 4,4 procent. Er werd vooral een groei genoteerd in lingerie en badgoed. In de detailhandel liepen de verkopen echter met maar liefst 15,6 procent terug. De fabrikant van lingeriemerken als Marie Jo en PrimaDonna heeft nog steeds last van de slechte markt in de Verenigde Staten van Amerika, waar de retailomzet met 20,2 procent daalde als gevolg van winkelsluitingen.

Van de Velde zal op de komende jaarvergadering aan de aandeelhouders een dividend van 3,50 euro per aandeel voorstellen. Daarvan is reeds 1,35 euro uitbetaald in de vorm van een interim dividend. Van de Velde bleef vaag over de vooruitzichten voor 2017. “Het resultaat van 2016 werd neergezet in een uitdagende context, en ook 2017 brengt de nodige uitdagingen met zich mee,” zei het lingeriebedrijf bij de publicatie van de jaarcijfers.

Het Oost-Vlaamse bedrijf werd in 1919 opgericht door Achiel en Margaretha Van de Velde. In 2016 volgde Erwin Van Laethem bij Van de Velde Ignace Van Doorselaere op als ceo.