“Met een mooie website alleen overtuig je geen klanten”
Wie zijn website wil laten draaien, moet meer doen dan hier en daar toeters en bellen plaatsen. Dat beseffen ondernemers hoe langer hoe meer. Werk aan de winkel dus voor online marketingbureaus als Authority. Zaakvoerder Alexander Schmitt legt uit hoe zijn bedrijf het verschil maakt.
Vorig jaar opgericht en nu al drie werknemers in dienst. Dat is wat je noemt een vliegende start.
Alexander Schmitt: “Het gaat inderdaad hard, en dat bewijst vooral dat er op de markt een enorme vraag leeft. Terwijl je ondernemers vijf jaar geleden nog moest overtuigen van de meerwaarde van een website, zijn ze nu vooral bezig met de vraag hoe ze hun online stek kunnen laten renderen. Ze hebben ervaren dat een mooie website alleen niet volstaat om klanten te werven. Ze vragen zich af welke stappen ze nog moeten zetten om hun boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. Wij helpen hen om die online strategie te ontwikkelen. Maar eerst nemen we de tijd om grondig kennis te maken. Voor ons is een vertrouwensrelatie de voorwaarde voor een sterk plan.”
Wie zijn jullie klanten?
“We richten ons op KMO’s, vrije beroepers en start-ups. De omvang van de projecten varieert: sommige klanten managen we voor 10.000 euro, andere voor 160 euro per maand. Kleine starters zien we even graag komen. Hen helpen groot worden, dat is onze uitdaging.”
Het aanbod aan online marketingbedrijven is niet gering. Waarin maakt Authority het verschil?
“Je ziet veel spelers op de markt die in één specifieke niche gespecialiseerd zijn.
Maar het is niet omdat je een uitstekende websitebouwer bent, dat je ook kaas gegeten hebt van online marketing. Onze rol kan je vergelijken met die van de architect. Hij verdedigt de belangen van de klant bij de aannemers. Zo doen wij het ook: wij coördineren alle betrokken partijen, zorgen ervoor dat de neuzen in dezelfde richting wijzen, dat iedereen kwaliteit aanlevert en de deadlines respecteert.”
Waarom is online marketing zo belangrijk? Is het een must voor elke organisatie?
“Online of offline, een consument maakt het onderscheid niet. Het belangrijkste is dat je als merk, als bedrijf aanwezig bent op die plaatsen waar je consument zich beweegt. En dat je kwaliteit levert, dat je ‘echt’ bent. We zijn dan wel een online marketingbureau, als het efficiënter is, raden we bedrijven aan ook offline stappen te zetten. Bijvoorbeeld door in een radiocampagne te investeren.”
Jullie eerste klant was een advocatenkantoor uit Gent. Toch enigszins verrassend.
“Voor een buitenstaander lijkt dat inderdaad vreemd, maar het is duidelijk dat die sector heel hard evolueert. Voor cliënten naar een advocaat stappen, zoeken ze eerst online informatie op. Het is vanuit die vaststelling dat de twee advocaten ons hebben gecontacteerd. Via hun online platform bereikt het kantoor intussen elke dag 2.000 consumenten. Binnen een aantal takken in de juridische sector is het zelfs marktleider geworden. Wat ooit een traditioneel georiënteerde speler was, is nu een online kantoor dat evenzeer met marketing vertrouwd is als een commercieel bedrijf. Dit verhaal is trouwens niet zo uniek. We zien meer en meer organisaties uit ‘atypische’ sectoren de stap zetten. Zelfs de medische wereld is geïnteresseerd. Logisch, want ook hun ‘klanten’ zijn meer en meer online actief.”
Vergelijk eens met tien jaar geleden. Gedraagt de consument zich anders? Moet je hem als marketeer anders benaderen?
“Meer dan ooit is het de consument die de controle voert. Die trend zal zich alleen maar verder zetten. Hij bepaalt wie er wanneer met hem communiceert én waarover dat gesprek zal gaan. Vroeger was de tactiek om consumenten zoveel mogelijk informatie te sturen, nu komt het erop aan in hun netwerk te infiltreren. Als marketeer moet je ervoor zorgen dat de consument je merk relevant genoeg vindt. Het volstaat niet meer om hem met nieuwsbrieven te overstelpen.”