000111henri1

Wondernemer Henri de Hemptinne (CIAC): Extreme klantgerichtheid is al jaren de basis van onze groei

000111henriCIAC is  de verdeler van Peugeot, Ford, Toyota en Nissan en met vestigingen in Gent, Aalst en Sint-Amandsberg een bekende naam bij de Oost-Vlaamse bedrijven. De leasingmaatschappij CIACFLEET maakt deel uit van de groep CIAC. Afgevaardigde bestuurder Henri de Hemptinne ontvangt ons in zijn kantoor boven de nieuwe toonzaal van Peugeot, waarin het bedrijf dit jaar zijn intrek nam.

“We kunnen terugblikken op een rijke geschiedenis”, zegt hij. “De wortels van het bedrijf gaan terug tot 1923 toen vijf Gentse families begonnen samen te werken om oud legermateriaal te recupereren. Vijf jaar later is het bedrijf gestart met de verdeling van Peugeot. In het begin van de jaren zestig kwam mijn vader aan de leiding van het bedrijf  met een garage in de buurt van de Gentse Watersportbaan.  In 1984 ben ik zelf na mijn studies economie en na mijn legerdienst aan het hoofd van het bedrijf gekomen.”

Dat bedrijf is in de afgelopen dertig jaar enorm veranderd. “In de jaren negentig heb ik de meerderheid van de aandelen verworven en zijn we sterk gaan focussen op groei. Sinds 2003 zijn we ook verdeler van Ford. In 2005 is daar nog Toyota bijgekomen en dit jaar ook Nissan. In het midden van de jaren zeventig hebben we ook CIAC Fleet opgericht. Daarmee waren we één van de eerste bedrijven die zich specifiek tot bedrijven richtte.”

Ondertussen zijn bij de hele groep zo’n  90 medewerkers in dienst. Maar dat is voor Henri de Hemptinne geen reden om zich op de borst te kloppen. “Het zal in onze sector niet anders zijn dan in andere sectoren”, zegt hij. “Het is maar mogelijk om een bedrijf te doen groeien als alles in het teken staat van de klant. Maar die “customer centric” attitude, waar nu met een duur managementwoord zoveel om te doen is, is misschien in de auto- en garagesector nog sterker nodig dan elders. Want de auto is echt voor veel mensen een verlengstuk van zichzelf en ze eisen dan ook dat bij het minste probleem cito presto alles wordt hersteld. Dat is nochtans geen sinecure, want de autosector loopt ook altijd vooruit op het vlak van de industriële vernieuwing. Er zit tegenwoordig zoveel elektronica in de wagens dat het veel opleiding vergt om up to date te blijven. Het is voor ons een belangrijke uitdaging om onze medewerkers kansen te geven om altijd bij te blijven. Maar precies door die ingesteldheid kunnen we ook met CIAC Fleet de bedrijven “ontzorgen”. We zorgen ervoor dat ze geen tijd en energie moeten steken in alles wat bij leasing en het wagenparkbeheer in het algemeen komt kijken.”

Uiteraard heeft Henri de Hemptinne ook een visie op hete hangijzers zoals mobiliteit en de regeringsplannen om de voordelen van bedrijfswagens te herbekijken. “Natuurlijk foeter ik net als iedereen ook wel eens als ik gehaast ben en in een file terechtkom”, zegt hij. “Maar anderzijds moet ik er geen doekjes om winden: onze business bestaat er nog altijd in om zoveel mogelijk auto’s te verkopen of te verhuren. De verkeerscongestie is een probleem waarover moet nagedacht worden, maar ik denk toch niet dat veel mensen bereid zijn de vrijheid die hun wagen hen verschaft zomaar op te geven. En in verband met een mogelijke herziening van de voordelen van de bedrijfswagens, zou men toch ook moeten inzien dat die bedrijfswagens één van de belangrijkste instrumenten zijn voor werkgevers om hun medewerkers te belonen en te motiveren.”

Henri de Hemptinne blijft de toekomst voor zijn bedrijf dan ook rooskleurig tegemoet zien. “Het komt er als ondernemer op aan niet achterover te leunen en te blijven investeren om de wensen van de klanten accuraat in te vullen. Deze nieuwe vestiging, niet toevallig vlak bij de opritten van de autosnelwegen, vertegenwoordigde een investering van zowat 8 miljoen euro. Uiteraard is dat veel geld, maar  we blijven toekomstgericht denken. Ik ben er trouwens van overtuigd dat de kleine garagisten het steeds moeilijker zullen hebben om het hoofd boven water te houden. Er is immers kennis op heel veel verschillende domeinen nodig om elke dag opnieuw over de lat te springen die klanten terecht hoog leggen. Met CIAC en CIAC Fleet zijn we daar dankzij de inzet van onze medewerkers in geslaagd en dat willen we zo houden.”  Het bedrijf is dan ook klaar voor de toekomst, al staat nog niet vast, dat ook de zonen van Henri de Hemptinne in het voetspoor van hun vader en grootvader zullen treden. “Het is nog niet dadelijk aan de orde”, zegt de afgevaardigde bestuurder, “maar ook daar moet ik stilaan beginnen over na te denken. In afwachting blijven we ons zoals vanouds focussen op het opbouwen van een echte vertrouwensrelatie met al onze klanten, onder meer door de nadruk te leggen op reactiesnelheid en zelfs proactiviteit. Ik ben er trots op dat al onze medewerkers van die klantgerichte attitude doordrongen zijn. Als een klant bij CIAC Fleet om een ander merk vraagt, zullen wij hem bijvoorbeeld zeker niet pushen om toch maar één van onze “eigen” merken te kiezen. We hebben altijd veel belang gehecht aan een zeer goede relatie met onze collega’s die andere merken verdelen.”

Lees ook

  • VZW
    12/12/2024
    Vzw Gypsilon
    Lievegem
  • VZW
    12/12/2024
    Association Culturo-sportive Et Religieuse Makedonium
    Elsene
  • CommV
    12/12/2024
    Houteborg
    Gent