Zottegemse ondernemer wordt veelgevraagd spreker

egosDirk De Boe uit Zottegem ging na zijn ingenieursstudies aan de slag bij Philips in Dendermonde en beklom er op de klassieke  manier de sporten van de hiërarchische ladder.  Maar de melding dat zijn werkgever zijn afdeling zou verkopen betekende voor hem een schok. “Natuurlijk weet je dat er ook bij grote bedrijven geen zekerheden meer zijn” zegt hij “maar toch kwam een en ander behoorlijk onverwacht.”

Bijna tegelijkertijd kregen zijn vrouw en hij te horen dat hun zoon autisme heeft en een mentale achterstand. Beide gebeurtenissen zetten hem aan het denken. “Iedereen kijkt op zijn veertigste wel eens terug op wat hij al heeft gedaan en waar het naar toe moet”, zegt hij “maar bij mij viel dat samen met een nieuwe stap bij Philips én met het nieuws over onze zoon.”

Dirk De Boe besloot twee jaar geleden – na een traject van 8 jaar bij Philips in Brugge - om voortaan via het bedrijf Creashock als zelfstandige innovatie-expert door het leven te gaan en organisaties en mensen te helpen die net als hij na een schok opnieuw het stuur in handen moeten nemen om te bepalen welke richting ze uitgaan. Hij schreef  er het boek “Egoshock” over, nadat hij eerder ook al “Creashock” en “Edushock” had geschreven, respectievelijk over de noodzaak aan meer creativiteit en aan anders denken over onderwijs.

De boodschap van “Egoshock” is dat we in de toekomst steeds meer onze eigen boontjes zullen moeten doppen en dat het dus niet meer van deze tijd is om als werknemer te blijven geloven in een job, zoals we die altijd hebben gekend. “Iedereen speelt graag op veilig”, zegt hij daarover. “Maar dat kan in deze snel veranderende tijden niet meer. Het is van extreem groot belang om jezelf voortdurend te blijven ontwikkelen en op de kaart te zetten. Innoveren is de boodschap en in “Egoshock” toon ik hoe mensen dat kunnen aanpakken. Hoe ze stil kunnen staan bij wie ze echt zijn en hoe ze op basis daarvan hun leven kunnen herinrichten.”

De boodschap slaat kennelijk aan, want Dirk De Boe is inmiddels een veel gevraagde spreker, die bedrijven en hun medewerkers wijst op het belang van proactief handelen in plaats van te wachten tot ze met een schok worden geconfronteerd.