image001

Zussen Marie (27) en Kaat (29) veroveren België met premium alcoholvrije aperitiefdrankjes

KRUIBEKE – Fris en fruitig. En dan hebben we het niet enkel over de mocktails van Marie en Kaat Claessens, maar óók over je gemoedstoestand wanneer je ’s ochtends wakker wordt zonder kater. De twee jonge zussen uit Kruibeke lanceerden ‘The Mocktail Club’. Premium, alcoholvrije cocktails op basis van verse vruchten en kruiden, zonder kleur- en smaakstoffen, bewaarmiddelen, geraffineerde suikers of E-nummers. Je bestelt ze kant-en-klaar online, proeft ze in verschillende (sterren)zaken of vind ze terug in tal van conceptstores in België.

Voor wie niet onmiddellijk een shot alcohol in z’n drankje hoeft, is er The Mocktail Club. Marie Claessens ontdekte op haar achttiende dat ze intolerant was voor alcohol. Wat ze eerst als een klein drama beschouwde, zette ze al snel om in iets positiefs. In 2015 startte ze een blog waarop ze recepten en inspiratie deelde. In 2017 bottelde ze de eerste fles. Een jaar later werd Marie verkozen tot meest beloftevolle onderneemster van Oost-Vlaanderen. In 2019 kwam zus Kaat mee in de zaak. Anno 2020 mixen, shaken en mengen de jonge vrouwen meer dan 3000 liter aan mocktails per maand. De mocktails worden bereid met verse vruchten en kruiden in hun eigen atelier. Het bottelen, pasteuriseren en verpakken gebeurt in een sociale werkplaats. 

De creaties vind je terug op de kaart van verschillende (sterren)restaurants, bars en conceptstores. En ook op de webshop van The Mocktail Club vind je ready to serve mocktails, acht verschillende smaken in flessen van 1 liter (goed voor 5 servings) en bijhorende garnituren. Eén voor één premium, alcoholvrije aperitieven met oog voor kwaliteit en uitsluitend natuurlijke ingrediënten en ongeraffineerde suikers. Kleur- en smaakstoffen en gekke E- nummers vind je in hun producten niet terug.

Stijgende vraag

Marie Claessens: “Er bestaan verrassend weinig goede alternatieven voor alcoholische drankjes. Wie geen alcohol drinkt, eindigt al snel met frisdrank of een glaasje fruitsap in de handen, en da’s zo jammer. De vraag naar alcoholvrije, suikerarme alternatieven neemt trouwens enorm toe. Meer dan ooit zijn mensen bewust bezig met hun gezondheid. En daar spelen we op in door hen kwalitatieve, alcoholvrije, gezonde aperitieven aan te bieden. Dat doen we aan zowel particulieren als horeca.”

Of het nu gaat over initiatieven als Sober October en Dry January of goede voornemens voor het nieuwe jaar: steeds vaker kiezen mensen ervoor om alcohol (een tijdje) aan de kant te laten. Marie ontwikkelde trouwens vier jaar op rij het recept voor de officiële mocktail voor Tournée Minérale, het Belgische initiatief om in februari een hele maand geen alcohol te drinken.

Premium alternatief

Kaat Claessens: “We willen ons niet voordoen als moraalridders en alcohol volledig bannen uit het leven van mensen, maar we willen wel promoten om er bewuster mee om te gaan. Het leuke is dat wij een premium alternatief aanbieden zodat je kan afwisselen en waarbij je niet het gevoel hebt dat je iets mist. Onze mocktails zijn ready to serve en je dus heel snel een lekker en niet-mierzoet drankje voor je neus.”

Voor de feestdagen komen Marie en Kaat met een feestelijke giftbox, met daarin twee flessen van één liter, bijhorende garnituur én glazen. Om cadeau te geven óf om je gasten tijdens eindejaar een lekker, promillevrij drankje aan te bieden. Alle drankjes zijn te vinden op www.themocktailclub.com/online-store