matexi-familie

Matexi bereikt mijlpaal in Polen

matexi-familieDeze maand bereikte Matexi Polska de kaap van duizend verkochte woonunits. Voor de Belgische buurtontwikkelaar uit Waregem is het een belangrijke mijlpaal sinds het in 2010 voet aan wal zette in Polen, naast het Groothertogdom Luxemburg de tweede buitenlandse markt van het bedrijf. In Polen bouwt Matexi aan een portfolio van wooneenheden waarmee het specifiek inspeelt op de economische boom rond de regio in Warschau. “Op dit moment woont zo’n vijf procent van de Poolse bevolking in de hoofdstad,” zegt Mirek Bednarek, Business Unit Manager Matexi Polska. “In andere Europese landen is dat dubbel zo veel. Er is dus nog heel wat groeimarge.”

Vier jaar geleden werd het eerste verkoopcontract van Matexi Polska getekend, de start van een spectaculaire groei. In 2012 en 2013 verkocht Matexi zes units per maand in Polen. Eind 2015 slaagde Matexi er al in om per maand 24 appartementen te voorzien van een nieuwe eigenaar. Op dit moment verkoopt de buurtontwikkelaar zo’n veertig appartementen per maand. “De afgelopen jaren hebben we stevig gebouwd aan ons Pools verhaal”, zegt Rik Missault, COO van Matexi. “We merken dat we dankzij die kilometers op de teller het vertrouwen hebben gekregen van de Poolse markt. We verkopen niet alleen vlotter appartementen aan particulieren maar we verkochten vorige maand ook als eerste op de Poolse residentiële markt een volledig appartementsblok aan een buitenlandse investeerdersgroep, het Duitse Bouwfonds European Residential Fund (BERF).”

Het succes in Polen komt niet onverwacht voor Matexi – uit een prospectie van nieuwe markten enkele jaren geleden kwam het land naar voren als de meest interessante locatie. Maar dat de buurtontwikkelaar op enkele jaren tijd deze groeicijfers wist te realiseren is ook voor hen een aangename verrassing. Veel heeft te maken met het economisch klimaat in Polen. De regio rond Warschau kent door de sterk groeiende economie en de relatief jonge bevolking een echte boom. En waar werkgelegenheid is, is ook behoefte aan woongelegenheid. Daarnaast zorgt de babyboomgeneratie van de jaren tachtig, die nu massaal de vastgoedmarkt betreedt, voor een sterk toegenomen vraag. Vooral in het segment van de compacte startersappartementen is de vraag hierdoor enorm. Geen toeval dus dat Matexi in Warschau uitsluitend appartementen bouwt. (KC)