LEUVEN – Het Leuvense stadsbestuur maakt 1,1 miljoen euro vrij voor de ondersteuning van de geplaagde handel en horeca. Rode draad doorheen de steunmaatregelen zijn de verhoging van de beleving in de winkelstad en het intensifiëren van de marketinginspanningen.
Leuven telt heel wat handels-en horecazaken. Allemaal hebben ze erg te lijden onder de coronacrisis en de gevolgen ervan. Door bijvoorbeeld de social distancing regels kunnen de zaken niet op volle capaciteit werken, waardoor er omzet wordt verloren.
Kleine acts
Om de handel en de horeca door de crisis te loodsen pakt het stadsbestuur uit met een rist steunmaatregelen ter waarde van 1,1 miljoen euro. “In de eerste plaats gaan we zorgen dat er deze zomer beleving is in de Leuvense straten”, zegt schepen Johan Geleyns bij Het Laatste Nieuws. “Door de coronamaatregelen kunnen de grote evenementen in de binnenstad helaas niet plaatsvinden. Toch zal de stad Leuven haar winkelstraten vanaf deze zomer opnieuw laten bruisen en shoppers kunnen zich verwachten aan allerlei kleine acts, verrassingen en feestelijke decoraties. Zomerbubbels is een goed voorbeeld. Dat is een braderie in je kot met mooie zomerkoopjes maar tegelijk kunnen de ‘fysieke’ shoppers zich verwachten aan mooie ballondecoraties en zeepbellenacts. Dit soort kleine acts zal je steeds vaker zien terugkeren in Leuven.”
Deelgemeenten
Ook de handelswijken in de deelgemeenten kunnen zich verwachten aan activiteiten. De stad voorziet een budget van 60.000 om de winkelbuurten nog aantrekkelijker te maken. In het steunplan is ook opgenomen dat heel wat taksen worden kwijtgescholden. “Ik denk bijvoorbeeld aan de terrastaks en de standgelden voor marktkramers. Daarnaast werd een budget van 620.000 euro vrijgemaakt dat in samenspraak met handel en horeca besteed zal worden aan promotie, beleving en gerichte steunmaatregelen”, zegt Geleyns.
Online shoppen dicht bij
De coronatijd heeft aangetoond dat het digitale luik van het shoppen een blijver is, als aanvulling op de bakstenen winkels. “Maar samen met de lokale handelaars tonen we met het platform www.webshoppeninleuven.be dat je ook online dicht bij huis klantvriendelijk online kan shoppen. Het hoeven niet altijd Nederlandse of Duitse webwinkels te zijn…We werken ook aan een duurzaam lokaal leverplatform”, zegt Geleyns nog.
Stadsmarketeer
Kroon op het werk is het aantrekken van een stadsmarketeer die Leuven permanent positief in beeld moet brengen als shoppingstad. Ten slotte mikt het Leuvense stadsbestuur en handelaarsvereniging Liefst Leuven niet enkel en alleen op Leuvenaars. “Om ook niet-Leuvenaars te verleiden tot een dagje of weekendje Leuven voorziet de stad een marketingbudget van liefst 300.000 euro. Maar er komt ook een stadsmarketeer die Leuven permanent positief in beeld moet brengen als shoppingstad en ook nieuwe winkelconcepten naar Leuven zal halen”, klinkt het.
Bron: Het Laatste Nieuws.