ECONOMY – EXXON MOBIL BRU81 - 20051013 - DIEGEM, BELGIUM: Exxon Mobil headquarters in Diegem, Brussels, pictured Thursday 13 October 2005. Exxon Mobil Chemical Films Europe announced Today the cut of some 100 jobs in Virton. BELGA PHOTO JACQUES COLLET

260 jobs bedreigd bij ExxonMobil Machelen

MACHELEN – De Amerikaanse oliereus ExxonMobil wil tegen eind 2021 zo’n 320 jobs schrappen in ons land. In het EMEA-hoofdkantoor in Machelen waar ook het Europese technologiecentrum voor onderzoek en ontwikkeling is gevestigd, zijn 260 jobs bedreigd. 

‘We proberen zo veel mogelijk directe ontslagen te vermijden, bijvoorbeeld door pensioneringen en natuurlijke ­afvloeiingen. Maar ontslagen zijn niet uitgesloten. Door de omvang van de herstructurering zijn de mogelijkheden voor de interne herplaatsing van werknemers ­beperkt”, zegt de directie van het bedrijf in zusterkrant Gazet van Antwerpen. In Europa zouden in totaal 1.600 jobs moeten verdwijnen.

Hoofdkantoor 

ExxonMobil heeft drie vestigingen in de provincie Antwerpen: in de haven, in Zwijndrecht en in Meerhout, het hoofdkantoor ligt in Machelen. In elk van de Antwerpse fabrieken staan ruim twintig banen op het spel, in het EMEA hoofdkantoor in Machelen zijn 260 banen bedreigd. “In de komende weken zijn er ondernemingsraden waarin we samenzitten met de directie. We zullen deze herstructurering daar verder bespreken’, zegt Levi Sollie, vakbondssecretaris van de ­socialistische vakbond BBTK voor de Antwerpse vestigingen. De Brusselse vakbondsvertegenwoordiger Hans Christiaens, die ook bij BBTK werkt, wil het aantal ontslagen in België naar beneden krijgen.

Eerste verlies in 32 jaar 

ExxonMobil stapelde de winsten decennialang op, maar in het eerste kwartaal van dit jaar maakte de Amerikaanse oliereus voor het eerst in 32 jaar verlies. De coronapandemie en de economische crisis deden de vraag naar olie kelderen. Enkele dagen geleden kondigde ook de Brits-Nederlandse oliereus Shell aan dat er de ­komende drie jaar 9.000 jobs op de tocht staan. Maar ook na corona is het maar de vraag hoe duurzaam de vraag zal aantrekken. ‘Fossiele brandstof voor auto’s en schepen wordt de komende jaren steeds meer vervangen door elektriciteit en waterstof’, zegt Pascal Paepen, docent economie aan Thomas More. ‘Het is verre van zeker dat de oliebedrijven de transformatie naar groene energie succesvol kunnen maken.’