LEUVEN/HOEGAARDEN – De Europese Commissie legt bierbrouwer AB InBev een boete op van iets meer dan 200 miljoen euro wegens het misbruik van zijn machtspositie op de Belgische biermarkt.
De Europese Commissie opende in juni 2016 een onderzoek naar de Belgische biergigant, de grootste bierbrouwer ter wereld, om na te gaan of het zijn machtspositie op de Belgische biermarkt had misbruikt. Concreet zou het bedrijf de invoer naar België van zijn eigen bieren uit buurlanden Nederland en Frankrijk hebben tegengehouden. Biermerken Jupiler en Leffe zijn daar goedkoper, omdat ze er meer concurrentie hebben.
Trucjes
Concreet zou AB InBev bijvoorbeeld de blikjes in Nederland hebben aangepast: de Franstalige tekst werd ervan gehaald. In Frankrijk werd de Nederlandstalige tekst dan weer verwijderd. Zo kon AB InBev vermijden dat de blikjes verkocht konden worden in respectievelijk Wallonië en Vlaanderen. “De Belgische consument moest meer betalen voor zijn favoriete bier omdat AB InBev een bewuste strategie hanteerde om grensoverschrijdende verkoop tussen Nederland en België te beperken”, aldus Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. “Pogingen van dominante ondernemingen om de interne markt op te splitsen om zo hoge prijzen te handhaven, zijn verboden. Daarom hebben we AB InBev een boete van 200 miljoen euro opgelegd voor het overtreden van onze antitrustregels.”
Reactie Comeos
Handelsfederatie Comeos reageert erg tevreden. “De consument is de winnaar”, aldus Comeos in een eerste reactie. Volgens Comeos is AB InBev zeker niet de enige die dergelijke praktijken toepast. “Het is niet enkel voor bier zo. Ook voor andere internationale merkproducten kunnen Belgische handelaars zich niet bevoorraden in landen waar die producten goedkoper zijn, wat uiteindelijk leidt tot hogere prijzen voor de consument. De volgende Europese Commissie moet ervoor zorgen dat handelaars, net zoals consumenten, in het land van hun keuze kunnen aankopen.”
AB InBev
AB InBev zegt een provisie te hebben aangelegd van 200 miljoen euro. “We waarderen de constructieve aanpak van de Europese Commissie gedurende dit hele proces”, aldus John Blood, General Counsel & Company Secretary van AB InBev, in het persbericht. “Verantwoordelijkheid en integriteit zijn cruciaal in onze bedrijfscultuur en we hebben ons compliance programma versterkt op basis van wat we geleerd hebben uit deze zaak. We hebben ook al passende maatregelen genomen in het kader van de met de Commissie overeengekomen verbintenissen.”
Compensatie bedrijven/consumenten?
Volgens de bierbrouwer is er evenwel geen rechtsbasis voor consumenten en bedrijven om een rechtszaak aan te spannen wanneer die nadeel zouden hebben ondervonden van de concurrentiebeperkende praktijken van AB InBev. Test-Aankoop wil de komende dagen samenzitten met AB InBev om een eventuele compensatie voor de consumenten los te weken. “Consument betaalde ruim 7 jaar te veel voor zijn pintje”, aldus de consumentenorganisatie. Een eventuele claim zal wel voor een nationale rechtbank moeten worden afgedwongen.