Het geld gaat onder andere naar een uitbreiding van de opleidingscentra van Anheuser-Busch. De brouwer zegt daarbij ook extra te willen inzetten op de omscholing en aanwerving van veteranen van de Amerikaanse strijdkrachten.
“De nieuwe investering van 300 miljoen euro in onze fabrieken in de VS is een nieuw voorbeeld van het engagement van Anheuser-Busch om lokale gemeenschappen te versterken door banen te creëren en te behouden en economische welvaart aan te drijven”, zegt Anheuser-Busch-CEO Brendan Whitworth. Het bedrag komt er boven op de bijna 2 miljard dollar die de brouwer de voorbije vijf jaar investeerde in zijn honderd Amerikaanse sites, luidt het.
Trump behagen
Anheuser-Busch legt in zijn communicatie de nadruk op het Amerikaanse karakter van zijn bieren zoals Budweiser en Bud Light. “99 procent van de producten die we verkopen in de VS zijn gemaakt in de VS met meer dan 700 miljoen dollar aan ingrediënten van hoge kwaliteit van Amerikaanse boeren en meer dan 7 miljard dollar aan goederen en diensten van Amerikaanse leveranciers”, klinkt het. “We zijn de enige brouwer die op deze schaal in de VS investeert.”
Daarmee lijkt de brouwer de Amerikaanse regering te willen behagen. President Donald Trump hecht een groot belang aan Amerikaanse productie en wapent zich met hogere wereldwijde invoerheffingen in een poging om daaraan bij te dragen.
In het persbericht van Anheuser-Busch lauwert de Amerikaanse minister van Werk, Lori Chavez-DeRemer, alvast de inspanningen van de AB InBevdochter. “Anheuser-Busch is een lichtend voorbeeld van wat ‘Made in America’ betekent”, wordt ze geciteerd. Het bedrijf “laat zien wat het precies betekent om Amerikaanse werknemers op de eerste plaats te zetten” en “bepaalt de norm voor andere bedrijven”.