De fabriek zal op volle capaciteit 22 gigawattuur kunnen produceren en directe tewerkstelling bieden aan 1.800 à 2.000 mensen, duidde ABEE-voorzitter Noshin Omar op een persconferentie in Ninove, waarop ook onder meer eerste minister Alexander De Croo en de Roemeense minister van Economie Stefan-Radu Oprea present tekenden.
Lees ook: Licht op groen voor mogelijke batterijfabriek van ABEEDe lithiumionbatterijen zullen hoofdzakelijk geproduceerd worden voor elektrische voertuigen, maar een deel zal ook dienen als opslagcapaciteit voor hernieuwbare energie. De keuze voor de bouw van de gigafabriek viel op Galati, omdat die stad reeds heel veel industrie herbergt en zich wil opwerpen als de toegangs- en vertrekpoort van het oostelijke deel van de Europese Unie.
Dacia en Ford
Daarnaast beschikt Roemenië ook over grote fabrieken van autoconstructeurs Dacia en Ford. De gigafabriek zal ook een belangrijke rol spelen in het streven van de Europese Unie om minder afhankelijk te worden van China. “In 2017 stonden we nergens op het vlak van batterijen voor elektrische voertuigen. Nu is de Europese Unie goed voor 10 procent van de markt en verschijnen er gigafabrieken overal in Europa”, duidde Joaquim Nunes de Almeida, directeur Interne Markt bij de Europese Commissie.
Lees ook: ABEE wil grote batterijfabriek voor elektrische auto’s bouwen in HenegouwenIn januari 2024 zullen de eerste vergunningen worden aangevraagd. Wanneer het project helemaal af is, is niet duidelijk.