Met de aankondiging lijkt het doek te vallen over de overnamestrijd rond Air Belgium, dat in een procedure van overdracht onder gerechtelijk gezag zat. In eerste instantie zouden de cargoactiviteiten van Air Belgium worden overgenomen door Air One Belgium (een consortium bestaande uit het Nederlandse PESO Aviation Management en het Britse Air One Holding International), maar begin maart draaide de ondernemingsrechtbank die goedkeuring terug. Daarop stelde CMA CGM, vooral bekend van de containerschepen, zich kandidaat.
“Enige haalbare oplossing”
Niky Terzakis, de CEO van Air Belgium, betreurt dat er geen oplossing is gevonden voor de passagiersactiviteiten van de luchtvaartmaatschappij. Maar de overdracht van de cargoactiviteiten aan de Franse groep CMA CGM was “de enige haalbare oplossing, nadat alle andere reddingspogingen waren uitgeput”.
“Air Belgium heeft sinds de oprichting te maken gehad met een reeks uitdagingen, waaronder een aantal jaren van wereldwijde crisis als gevolg van COVID-19, het conflict in Oekraïne en andere ingrijpende gebeurtenissen”, zegt Niky Terzakis in het persbericht. “Het bedrijf heeft zich tot het uiterste ingespannen om ondanks de tegenwind te blijven bestaan.”
“We hadden natuurlijk liever een andere uitkomst gezien voor de passagiersactiviteiten, die een deel van onze medewerkers en klanten hebben getroffen, maar deze overdracht was de enige haalbare oplossing, nadat alle andere reddingspogingen waren uitgeput”, aldus de CEO. “Het behoud van de banen in de vrachtactiviteiten en de ontwikkeling van de vrachtactiviteiten vanuit ons land zijn bemoedigende vooruitzichten voor de toekomst en positief nieuws voor de luchtvaartsector in België.”
4 vliegtuigen, 124 medewerkers
De cargoactiviteiten van Air Belgium omvatten vier vrachtvliegtuigen. CMA CGM zegt na de overname 124 banen te behouden (onder wie 72 piloten), van de 401 werknemers die Air Belgium telde. Het merk Air Belgium blijft bestaan en de vrachttoestellen zullen vanuit België blijven vliegen.
Air Belgium en CMA CGM zijn geen onbekenden voor elkaar. De Franse groep lanceerde in maart 2021 een eigen luchtvrachtdienst, CMA CGM Air Cargo, waarvan de vluchten initieel werden uitgevoerd door Air Belgium vanop de luchthaven van Luik. Dat waren ook de eerste vrachtvluchten voor Air Belgium.
De luchtvaartmaatschappij Air Belgium werd in 2016 opgericht en startte initieel met passagiersvluchten. In september 2023 kondigde ze aan haar passagiersvluchten, naar Zuid-Afrika en Mauritius, stop te zetten omdat die operaties “chronisch verlieslatend” waren. Air Belgium werd vervolgens in gerechtelijke reorganisatie geplaatst en nadien in overdracht onder gerechtelijk gezag.