Bedrijven gaan steeds verder om de war for talent te winnen. Zo kondigde een uitzendbedrijf aan dat (nieuwe) werknemers kans maken om een all-inclusive vakantie naar Griekenland te winnen. Deelnemers aan de actie moeten een formulier invullen en de schiftingsvraag beantwoorden. Om kans te maken moeten ze voorts tussen 19 januari en 31 maart aan de slag zijn bij het bedrijf als vaste medewerker, student, tijdelijk contractant, flexi-jobber, … Jackie Klaster, hr-experte bij dienstengroep Acerta Consult, merkt dat het typisch is dat bedrijven uitpakken met grote stunts als de arbeidskrapte groot is. Maar is het wel een goed idee?
Talent in onderneming houden
“Ik maak me zorgen over dit soort initiatieven”, zegt Jacky Klaster. “Vacatures worden creatiever dan ooit en een cv tijdens het sollicitatieproces behoort in sommige bedrijven al tot het verleden. Het is in een krappe arbeidsmarkt weliswaar belangrijk om alle troeven als werkgever uit te spelen, maar je moet wel inzetten op de juiste troeven. Deze initiatieven zijn eerder wanhoopsdaden die kaderen in een kortetermijnvisie. Talent in je onderneming binnenhalen is maar één ding, ze in je onderneming behouden is minstens even belangrijk, zoniet belangrijker.”
Autonomie/betrokkenheid/competentie
Jackie Klaster geeft nog enkele concrete tips over hoe bedrijven hun werknemers in hun organisatie kunnen houden: “Zorg ervoor dat je medewerkers gelukkig en gemotiveerd blijven in je organisatie. Dat kan je doen door in te spelen op de wetenschappelijk erkende basisbehoeften: autonomie, betrokkenheid en competentie. Dat wil zeggen: geef als bedrijf je medewerkers keuzemogelijkheden over hoe, waar en wanneer ze hun werk doen, zorg voor een goede band met collega’s, leidinggevenden en het bedrijf, en reik ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden aan. Ook het loonpakket speelt natuurlijk een belangrijke rol. Zorg ervoor dat de verloning marktconform is en speel in op de specifieke noden van de medewerkers aan de hand van een flexibel verloningspakket”, besluit Klaster.