BRUSSEL/LEUVEN/HALLE/VILVOORDE – De onderhandelaars voor de nieuwe federale regering (Vivaldi) willen alle nieuwe bedrijfswagens “broeikasvrij” hebben tegen 2026. Dat blijkt uit een uitgelekte onderhandelingsnota die De Tijd kon inkijken.
Om de klimaatdoelstellingen te behalen moet onder andere het wagenpark vergroenen. De bedrijfswagens ontsnappen hier niet aan. Tegen 2026 zou elke nieuwe bedrijfswagen “broeikasvrij” moeten zijn. Dat blijkt uit een uitgelekte onderhandelingsnota die op de redactie van De Tijd belandde. Echt “broeikasvrij” zijn elektrische auto’s niet, ze produceren in vergelijking met de klassieke verbrandingsmotoren wel een pak minder CO2 (van well to wheel).
Volgens diezelfde nota zouden bedrijfswagens met verbrandingsmotoren – zelfs (plug-in) hybrides – niet verboden worden maar ze zullen niet meer op een fiscaal gunstregime kunnen rekenen. Wat ze de facto uit de markt zal prijzen. Een echte verrassing kan dit nieuws niet genoemd worden omdat preformateur Egbert Lachaert een pleitbezorger is van de vergoening van het wagenpark.
Over de vraagstukken rond de mogelijke kernuitstap is er rond de onderhandelingstafel geen eensgezindheid.