Afbeelding2 Foto Getty Images

Amerikaanse bier-rel kostte AB InBev al meer dan 20 miljard

Sinds het uitbreken van de controverse rond Bud Light begin april verloor AB InBev al 22 miljard euro aan beurswaarde. Dat schrijft De Tijd woensdag.

Het aandeel van bierproducent AB InBev staat al wekenlang stevig onder druk. Een relletje tussen conservatieve Amerikanen en trans vrouw Dylan Mulvaney rond het biermerk Bud Light zit daar voor iets tussen. Mulvaney deelde op Instagram een filmpje waarin ze vertelde dat ze, naar aanleiding van de eerste verjaardag van haar transitie, een gepersonaliseerd blikje van Bud Light had gekregen. Ook kondigde ze een win-actie met het merk aan. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij heel wat conservatieve Amerikanen, die hun volgers opriepen Bud Light te boycotten.

Sinds het uitbreken van de hetze verloor AB InBev al 22 miljard euro van zijn marktwaarde. De waarde van het bierbedrijf dreigt daardoor onder de psychologische grens van 100 miljard euro te zakken, aldus De Tijd.

Eerder deze maand kwam de Leuvense bierreus nog met hoopgevend nieuws. Het bedrijf heeft in de eerste drie maanden van het jaar namelijk meer winst geboekt dan verwacht. De omzet kwam uit op meer dan 14,2 miljard dollar, of 13 procent meer dan een jaar eerder.

Lees ook: AB InBev presteert beter dan verwacht