122234693_1237317849985181_8319325557695261111_o

Bart wint innovatieprijs met witloofteelt in potten

SCHERPENHEUVEL-ZICHEM - Teler Bart Bruyninckx uit Messelbroek (Scherpenheuvel-Zichem) heeft met zijn witloofteelt in potten de innovatiecampagne 2020 in de wacht gesleept. Bart wil witloof in potten zaaien en laten opgroeien in een serre. Zo zal er minder uitval zijn en kan er het hele jaar geteeld worden. Hij ontvangt 5.000 euro om zijn idee te realiseren en de innovatieconsulenten van het Innovatiesteunpunt zullen hem hierin een jaar lang begeleiden.

Sinds 20 jaar teelt Bart Bruyninckx mini-witloof. Hij doet ook een eerste verwerking op het bedrijf en sinds kort brouwt hij zijn eigen witloofbier. Nu wil hij witloof in potten zaaien en laten groeien in een serre of loods. Zo hoopt hij dat er minder uitval zal zijn en dat hij het hele jaar kan telen, wat nu onmogelijk is met deze teelt die gevoelig is voor ziekten en ook zeer weersafhankelijk. Met zijn systeem heeft Bart ook minder oppervlakte nodig en kan hij teelt, bewaring en oogst op het bedrijf zelf voorzien, wat scheelt in transportkosten. Bart zal binnenkort beginnen testen en wil in een volgende stadium nog meer automatiseren. Via sensor- of cameratechnologie komt hij te weten welke plantjes klaar zijn voor de oogst, en hierdoor zal de output van gelijkwaardiger kwaliteit zijn.

Ziektegevoelige teelten 

Het idee van de witloofzaadjes in potten wint de Innovatiecampagne omwille van de inspirerende zoektocht naar oplossingen voor ziektegevoelige teelten. Daarnaast levert de innovatie van Bart ook inspiratie aan andere landbouwers bij de verkoop van een nicheproduct. De innovatiecampagne is een organisatie van het innovatiesteunpunt, een initiatief van Boerenbond & Landelijke Gilden in partnerschap met CERA en KBC. De innovatiecampagne wordt sinds 1999 2-jaarlijks georganiseerd en richt zich tot land-en tuinbouwers die met hun bedrijf een nieuwe, innovatieve richting uitgaan.