communicatie

Bepublic lanceert masterclass voor communicatieverantwoordelijken

Het Leuvense communicatiebureau Bepublic lanceerde donderdag een masterclass voor communicatieverantwoordelijken. Met dit nieuwe project is Bepublic het eerste pr-bureau in België met een cursusaanbod specifiek gericht op communicatieverantwoordelijken. En dat is nodig, hoognodig. In vijf praktische modules leren experts aan communicatieprofessionals hoe ze succesvol met de Belgische media en met de publieke opinie kunnen communiceren.

De timing van Bepublic is perfect. In een hypergeïnformeerde maatschappij rijzen de communicatiebureaus als paddenstoelen uit de grond. Ze slagen er echter doorgaans niet in hun waar aan de man te brengen. Ook de communicatiediensten van bedrijven zelf worden bevolkt door mensen die het vak niet onder de knie hebben.

“De manier waarop we vijf jaar geleden communiceerden, is vandaag volledig achterhaald”, zegt Jeroen Wils, managingpartner van Bepublic. “Alleen al de manier waarop de sociale en online media en video een prominente plaats hebben ingenomen in het communicatieveld heeft ons vak door elkaar geschud.”

De masterclass wordt begin september gelanceerd en is gericht op communicatieverantwoordelijken van bedrijven en overheden. In vijf modules leert Bepublic aan vooral jonge zogenaamde communicatieprofessionals om te communiceren op een journalistieke manier. Experts leren hoe verhalen, expertise en initiatieven écht nieuws kunnen worden.

Bepublic biedt in vijf modules een antwoord op evenveel vragen. Wat is nieuws en hoe maakt nieuws uw organisatie relevanter en betrouwbaarder? Hoe schrijft u een goed en nieuwwaardig persbericht dat op een redactie niet meteen in de prullenmand belandt? Wat is het belang van timing, de juiste kanalen en de vorm waarin uw nieuws wordt aangeboden? Hoe zorgt u ervoor dat uw communicatie echt impact heeft en dat het bedrijf of organisatie weegt op het politieke en maatschappelijke debat? Hoe beschermt u de reputatie van uw organisatie, ook op moeilijke momenten, en hoe kan met een goed crisisplan open communicatie daarbij helpen?

“Tijdens de masterclass maak je als communicatieprofessional kennis met de hedendaagse pr. Bepublic koppelt bedrijfsjournalistiek aan maatschappelijke relevantie en echte nieuwswaarde. Die aanpak loont”, zegt Wils.

De masterclass wordt gegeven door experts met jarenlange ervaring die grote bedrijven, organisaties en overheden adviseren en bijstaan over hoe ze met de media en de buitenwereld moeten communiceren. De eerste les start op 26 september. Elke daaropvolgende dinsdag ontvangt Bepublic geïnteresseerde communicatieprofessionals om hen te laten kennismaken met de hedendaagse pr.