m6qdfjiv Foto: Redopapers

Bolt lanceert, in samenwerking met Redopapers, zero-waste notitieboekjes gemaakt van festivalbanners

In samenwerking met Redopapers lanceert Bolt een collectie zero-waste notitieboekjes gemaakt van festivalbanners. Het energieplatform liet de banners van op de Belgische festivals deze zomer herwerken door Antwerpse ondernemers Linde Luyten en Olivia Boeykens. De hervulbare notitieboekjes zijn vanaf nu beschikbaar op de webshop van Redopapers.

Bolt is het allereerste energieplatform in België voor lokale, groene stroom. Het bedrijf werd in 2019 opgericht door Pieterjan Verhaeghen en Rens Van Haute. Vandaag verkopen meer dan 225 lokale energieopwekkers hun zonne-, wind-, water- of bio-energie via Bolt aan meer dan 104.000 mensen die heel bewust voor groene streekstroom kiezen.

Tijdens de zomer voorzag het Brusselse energieplatform tal van evenementen en festivals van lokale, duurzame stroom. Zo kunnen zij een deel van hun CO2-uitstoot beperken. Om die boodschap tot bij alle festivalgangers te brengen, gebruiken ze verschillende reclamebanners. De banners die niet opnieuw gebruikt kunnen worden, krijgen nu dankzij Redopapers een tweede leven. Het Antwerpse bedrijf maakte twee unieke Bolt-collecties van de festivalbanners.

Duurzaamheid

“Bij Bolt trekken we duurzaamheid in alle aspecten van ons werk door. Daarom benaderden we vorig jaar Redopapers, een Antwerpse pionier in het hergebruiken van papierafval”, vertelt Pieterjan Verhaeghen, CEO en medeoprichter van energieplatform Bolt. “Zij hebben onze festivalbanners van ​ afgelopen zomer omgetoverd tot de tofste notitieboekjes. Ze zien er niet alleen leuk uit, maar zorgen er ook voor dat we bijna 25m2 aan plastic banners kunnen herwerken tot iets bruikbaar.”

Redopapers transformeert papierafval uit de grafische industrie tot unieke notitieboekjes en kantoorbenodigdheden. Misprints, papieroverschotten en posters die anders in de vuilbak zouden belanden, krijgen bij hen een tweede leven. Dat sluit perfect aan bij de missie van Bolt om de grondstoffen die voorhanden zijn optimaal te benutten. Zo dragen ze allebei hun steentje bij aan een circulaire economie.

“Bolt trekt haar duurzame missie door tot in de kleinste details, net zoals Redopapers”, aldus Linde Luyten, co-founder van Redopapers. “In tijden van greenwashing praktijken, is een samenwerking tussen oprecht duurzame bedrijven erg waardevol. Het resultaat is niet alleen prachtig, maar creëert ook positieve impact.”

Elk detail telt bij Redopapers: zo gebeurt het stikwerk met 100% circulaire garen en bestaan de verpakkingen uitsluitend uit tweedehands dozen en enveloppen. Alle hoezen zijn bovendien hervulbaar met een papieren vulling naar keuze. Duurzaamheid, milieuvriendelijkheid én schoonheid komen hier samen in elk uniek notitieboekje. Bijna alle stappen van het productieproces vinden plaats in en rond Antwerpen.

Golden ticket voor groene stroom

Redopapers maakte twee collecties van de Bolt-banners, met groen-blauwe of wit-blauwe hoezen. Je hebt telkens de keuze voor een blanco- of bulletvulling, die laatste dient als variant op lijntjes, zodat je zowel kan schrijven als kan tekenen. De boekjes zijn 14 op 20 cm en kosten €29,80 per stuk. Je bestelt ze online via redopapers.com. Bij elk boekje zit bovendien een kortingscode van €50 om over te stappen naar Bolt. Daarbovenop zijn er een paar golden tickets verstopt in de boekjes, met een korting van maar liefst €150 op je energierekening bij Bolt.