Bpost kampt met twee brandhaarden, blijkt uit de jaarcijfers. Zowel op de Belgische thuismarkt als in de VS. In de thuismarkt laat het verlies van de krantenbedeling met overheidssubsidies zich voelen. De dure overname van het logistieke bedrijf Staci in de Verenigde Staten mildert de pijn, maar heeft de schuldenlast wel flink opgedreven tot netto 1,8 miljard.
In de VS gaan de zaken bij Radial dan weer zo slecht, dat Bpost er 300 miljoen euro afboekt op de aankoopwaarde. Daardoor duikt Bpost voor 209,2 miljoen in het rood en schrapt het bedrijf het dividend. Op de beurs zakte het aandeel vrijdagochtend al met meer dan twintig procent.
Bpost waarschuwt ook dat dit jaar de winstgevendheid op de Belgische thuismarkt verder zal dalen. Het bedrijf verwacht in zijn kernactiviteit – het bezorgen van brieven, reclamefolders en pakjes in België en deels ook Nederland – een bedrijfsmarge van slechts twee tot drie procent. Dat is mee het gevolg van minder inkomsten op de verdeling van kranten, stijgende werkingskosten bij Bpost en de vertraging op noodzakelijke herstructureringen.
De verwachte bedrijfsmarge in 2025 betekent een halvering tegenover vorig jaar, toen nog 5,7 procent gehaald werd op de thuismarkt of in absolute cijfers 133,7 miljoen. En 2024 was al geen goed jaar, maar toen kon Bpost wel nog rekenen op een half jaar perssteun vanuit de overheid. Die steun is sinds 1 juli 2024 weggevallen. Dat maakt dat Bpost onder grote druk staat om bij te sturen en productiever te worden.
Lees ook: Na Luik en Charleroi blokkeren postbodes ook bpost-sorteercentrum van Brussel
Recente stakingen in Franstalig België hebben wel aangetoond dat de bewegingsruimte voor Bpost om bij te sturen, bijzonder beperkt is. De situatie is dermate prangend dat Chris Peeters, de CEO van Bpost Group, zelf de “last mile-activiteiten” in de thuismarkt gaat aansturen.
Verenigde Staten
Verlies onderaan de lijn bij Bpost is al een feit bij zijn Amerikaanse dochter Radial, die fungeert als het operationeel magazijn van retailbedrijven (denk aan Bol.com, maar dan zonder de website).
Bpost maakt geen aparte cijfers bekend van Radial en rapporteert enkel over Noord-Amerika in zijn geheel. Daar incasseerde de groep een daling van de inkomsten met maar liefst 214,8 miljoen (een daling van 18,7 procent) als gevolg van klanten die afhaken en klanten die minder met Radial werken.
De bedrijfswinst was er maar liefst 266,7 miljoen euro negatief als gevolg van een afboeking van net geen 300 miljoen euro op de waarde van Radial. Met die afboeking zegt Bpost eigenlijk dat het destijds te veel heeft betaald in verhouding tot de resultaten die het bedrijf vandaag haalt én dat het verwacht dat de zwakke prestaties ook de komende jaren zullen aanhouden.
Lees ook: Sociale onrust rond krantenbedeling kost Bpost 12,5 miljoen euro winst
Zonder de afboeking was er nog een bedrijfswinst in Noord-Amerika van 52 miljoen, maar daarvan was 40,7 miljoen afkomstig van Staci – het logistiek bedrijf dat Bpost afgelopen jaar overnam én dat sinds augustus in de cijfers verrekend wordt. Met andere woorden: zonder Staci boekt Bpost er een operationeel verlies.
De slechte gang van zaken bij Radial is zowel het gevolg van de druk op de markt als van slecht beleid bij Bpost. Het management van Radial is een duiventil. Bpost kondigt nog maar eens een nieuwe ceo aan voor Radial. Dit keer gaat het om de zestigjarige Thomas Schmitt die in augustus gestart was bij de gecrashte producent van elektrische vrachtwagens Nikola. Bpost spreekt van een sterke aanwinst omdat Schmitt heel wat ervaring heeft in de logistieke sector en al bij diverse bedrijven werkte.
De grootste uitdaging voor Bpost blijft echter om op de Belgische thuismarkt, waar het de grootste werkgever is, het noodzakelijk transformatieplan met bekwame spoed uit te voeren.