Jos, Frank en Karel Boon

Brouwerij Boon blies geuze nieuw leven in: “Wij laten het bier voor zich spreken”

LEMBEEK - Geuzebier uit het Pajottenland en de Zennevallei was enkele decennia geleden op sterven na dood, maar is nu al een tijdje bezig aan een opmars in binnen- en buitenland. De familie Boon uit Lembeek heeft daar een belangrijke rol ingespeeld. Het verhaal van Brouwerij Boon begint in de vroege jaren zeventig, met een piepjonge Frank Boon en zijn liefde voor streekbieren. Vandaag runnen zijn zoons Jos en Karel een succesvolle brouwerij die jaarlijks 2,1 miljoen liter bier aflevert.

Dat geuze steeds meer belangstelling wekt, merken ze bij Brouwerij Boon elke dag. De brouwerij aan de oever van de Zenne in Lembeek, een deelgemeente van Halle, opende eind vorig jaar een belevingscentrum. In het eerste jaar mocht de familie al meer dan 3.000 bezoekers verwelkomen.

Sinds begin vorig jaar is oprichter Frank Boon met pensioen. De brouwerij is in handen van twee van zijn vier kinderen, Jos en Karel. Maar ook zij kunnen heel wat vertellen over de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf. “Wij zijn opgegroeid met de verhalen van mijn vader”, zegt Karel, de jongste van de twee.

Als tiener brengt Frank Boon, die met zijn ouders in Strombeek-Bever woont, zijn zomers door met vrienden in Grimbergen. “Ze gingen klusjes doen, appels plukken bijvoorbeeld. En nadien werd er bier gedronken.”

Streekbierenhandel

Begin jaren zeventig domineert in cafés de pils, in het bijzonder Stella Artois. “Maar mijn vader en zijn vrienden gingen op zoek naar streekbieren.” Bij die bierfanaten waren ook enkele bekende namen, zoals Johan Verminnen en Raymond Van Het Groenewoud.

Zo leert Frank in Lembeek René De Vits kennen, een van de laatste geuzestekers op dat moment. “De Vits zag zelf eigenlijk geen toekomst meer in geuze. Hij had ook geen opvolger. Mijn vader heeft dan uiteindelijk de stekerij overgenomen.”

LEES OOK. Brouwer Frank Boon wordt ereburger van Halle

Om de nieuw opgerichte Brouwerij Boon te helpen financieren, start Frank ook een bierhandel. Hij bouwt een echt streekbierenassortiment uit, en is eigenlijk de eerste die dat doet. “Hij ging overal in België brouwerijen bezoeken, bakken bier kopen en het vervolgens verkopen aan cafés. Zo was hij de eerste die Hoegaarden aan de man bracht in Brussel. Nu kent iedereen dat, maar toen was dat een kleine brouwerij. Op een bepaald moment verkocht mijn pa 60% van de Hoegaarden die gebrouwen werd.”

Frank Boon richtte Brouwerij Boon op in 1975. Foto: Brouwerij Boon

In de loop van de jaren tachtig – wanneer grotere verkopers ook doorkrijgen dat er een markt is voor streekbieren – verkoopt Frank Boon zijn handel. “Hij zag die streekbierenhandel toch vooral als middel om zijn geuzestekerij op te starten.”

Geuze wordt niet gebrouwen, maar samengesteld uit een mix van lambiekbieren van verschillende leeftijden. Omdat in de jaren tachtig steeds meer lambiekbrouwerijen de deuren sluiten, start Frank Boon in 1986 een eigen lambiekbrouwerij in het centrum van Lembeek. Daar is de brouwerij vandaag nog steeds.

LEES OOK. Het is gebeurd! Boon maakt beste geuze ter wereld

Vandaag is de geuze – de ‘champagne onder de bieren’ – helemaal in: de Brusselse rapper Zwangere Guy liet vorige maand bijvoorbeeld een exclusieve geuze maken om zijn nieuwe album te promoten. Maar lange tijd had het bier een oubollig imago. “Het is grappig, in de jaren negentig waren kriekbieren de sterkhouders van de lambiekbrouwerijen. Vandaag zien we dat kriekdrinkers een ouder publiek zijn. Tegelijkertijd worden onze geuzes besteld door jeugdhuizen.”

Volgens Karel voelt zijn generatie – hij is zelf 28 – zich aangetrokken tot het authentieke karakter van de geuze. “De stadsbewoners kunnen op die manier een beetje terug naar de natuur. We werken ook met wilde gisten: daar zit een beetje een magiefactor in.”

Een nieuwe generatie

Sinds vorig jaar is de brouwerij in handen van Karel en zijn broer Jos. “Bij Jos was het al van jonge leeftijd duidelijk dat hij later in de brouwerij ging werken. Als achtjarige legde hij na school zijn boekentas in de gang om dan in de brouwerij bijvoorbeeld flesjes te sorteren. Hij heeft bio-ingenieur gestudeerd, met specialisatie in brouwerij en mouterij.”

Karel zit sinds 2017 ook in de zaak. “Ik heb op 17-jarige leeftijd beslist om ook in de zaal te stappen. Met mijn diploma toegepaste economische wetenschappen leg ik me meer toe op de verkoop en de marketing. Jos zorgt voor het bier, ik zorg voor de klanten, zeggen we wel eens.”

Kinderfoto Karel en Jos Boon
Karel en Jos Boon, al van jonge leeftijd in de weer met de brouwerij. Foto: Brouwerij Boon

Vandaag werken er twintig medewerkers bij Brouwerij Boon en levert het bedrijf 21.000 hectoliter bier per jaar af. Steeds meer daarvan gaat naar het buitenland. “Vijf jaar geleden was 15% bestemd voor de export, vandaag is dat 40%”, zegt Karel.

De geuzehype is geen resultaat van een uitgekiende marketingstrategie, althans niet bij brouwerij Boon. “We zien soms brouwerijen die een pak kleiner zijn dan wij, maar een tien keer grotere marketingafdeling hebben. Bij ons is dat heel basisch, misschien iets te. Wij zorgen vooral dat het bier goed is, dan zullen de mensen wel volgen. We laten ons bier vooral voor zichzelf spreken.”

LEES OOK. Honderden bierliefhebbers verwacht om primeurs te proeven op Dag van de Oude Geuze