final_IMG_0728

Brouwerij Haacht mikt minder op horeca en meer op retail

Brouwerij Haacht in Boortmeerbeek heeft vorig jaar 1,4 procent meer bier verkocht. Dat dankt het vooral aan het buitenland. Want op de Belgische markt daalde de bierverkoop met 5,4 procent. Co.Br.Ha., de beursnaam van de brouwer, wil meer bier gaan verkopen in de retail.

Op de Belgische markt boerde de brouwer van de pils Primus en de abdijbieren van Tongerlo niet goed. De totale markt kende vorig jaar een daling met ongeveer 4 procent. In 2015 was dat 1,78 procent. In België was er een daling met 5,4 procent in het algemeen en met liefst 9,5 procent in de horeca.

Dat werd deels gecompenseerd door een stijging in de kleinhandel met 4,5 procent. “In 2017 wordt van een grotere aanwezigheid van onze bieren in de retail een prioriteit gemaakt”, stelt de brouwerij. Haacht wil daarvoor in zee gaan met nieuwe supermarktketens.

Tot eind vorig jaar werkte Brouwerij Haacht voor de retail exclusief samen met Colruyt. “Dat is opengebroken. Onze producten liggen nu ook bij Delhaize en binnenkort volgen andere winkels”, zegt de financiële topman Frank Mellaerts. Medio februari startte de uitrol bij Delhaize.

In tegenstelling tot grote spelers als AB InBev en Alken-Maes hangt Haacht als nummer drie op de markt nog in zeer grote mate af van de horeca. Het belang van die horeca is nog zeer aanzienlijk, terwijl het cafébezoek al jarenlang aan het dalen is.

Ook de export wint aan belang met een meerverkoop van tien procent in Frankrijk en Nederland.