brussels airlines

Brussels Airlines blijft vertrouwen hebben in een winstgevend 2025

Brussels Airlines heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een aangepast operationeel verlies (ebit) geleden van 53 miljoen euro. Dat meldt de luchtvaartmaatschappij, een dochter van het Duitse concern Lufthansa, dinsdagochtend. Het resultaat betekent een verbetering met 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Brussels Airlines blijft dan ook vertrouwen hebben in een winstgevend 2025, klinkt het.

Een negatief resultaat in het eerste kwartaal is niet ongebruikelijk in de luchtvaartsector, benadrukt Brussels Airlines. Er zijn drie belangrijke factoren die het resultaat van Brussels Airlines onder druk hebben gezet tijdens het eerste kwartaal, luidt het.

Zo was er de sociale onrust in België, met drie nationale manifestaties die in totaal 5 miljoen euro gekost hebben aan Brussels Airlines. Een andere uitdaging was de politieke onrust in Centraal-Afrika. Het conflict heeft belangrijke gevolgen voor verschillende bestemmingen in Sub-Saharaans Afrika, waar Brussels Airlines actief is.

Tot slot moesten een paar langeafstandstoestellen enkele geplande en ongeplande onderhoudsbeurten krijgen. Daardoor moest er tijdelijk capaciteit ingehuurd worden om het vluchtschema te kunnen uitvoeren, wat extra kosten veroorzaakte.

“We blijven verder werken om op een duurzame manier winstgevend te zijn, ook in 2025”, zegt financieel directeur Nina Öwerdieck. “We breiden uit, maar we houden onze kosten onder controle. We hopen nu dat de regering en de sociale partners in België snel oplossingen kunnen vinden om het sociaal conflict te stoppen. De stakingen hebben een grote impact voor onze klanten en hun reisplannen. Meer stakingen tijdens het drukke zomerseizoen kan zware financiële gevolgen hebben voor Brussels Airlines.”

Moederconcern Lufthansa waarschuwt dinsdag dan weer dat de vooruitzichten voor het belangrijke zomerseizoen worden vertroebeld door de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en Europa. Het concern wijst daarbij op het veranderde consumentengedrag door de economische onzekerheid.

De grootste luchtvaartgroep van Europa heeft een taskforce opgericht om de vraag te monitoren en indien nodig de capaciteit aan te passen. Een van de mogelijke positieve factoren van de handelsoorlog zijn volgens het concern de lagere brandstofprijzen, die als buffer kunnen dienen tegen eventuele zwakkere ticketverkopen.

Ook moederconcern Lufthansa is tijdens het eerste kwartaal in de rode cijfers beland. Het aangepast operationeel verlies kwam uit op 722 miljoen euro, een verbetering met 15 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Lufthansa zag de omzet in het eerste kwartaal met 10 procent stijgen tot 8,1 miljard euro.