Krekels combineren een hoge voedingswaarde met een lage klimaatimpact, benadrukt Kriket. Door de insecten te drogen en fijn te malen, krijg je krekelpoeder. Dat verwerkt het Brusselse bedrijf met name in muesli- en proteïnerepen en granola. “Ik geloof in een langzame eiwitrevolutie”, zegt Michiel Van Meervenne, die Kriket acht jaar geleden oprichtte. “We moeten niet alle proteïnen uit vlees vervangen, maar wel durven combineren: minder uitstoot, minder water, minder ruimte. En dat begint bij een reep.”
Kriket koos doelbewust voor een reep als tussendoortje omdat het laagdrempelig is. “Een reep is een vrijblijvende keuze”, zegt Michiel. “Je breekt niet in op het waardevolle avondmaal en op die manier leren mensen het kennen. Op termijn komt er misschien wel een burger. Het zijn babystapjes.”
In 2020 werd retailgroep Colruyt minderheidsaandeelhouder van Kriket. Vorig jaar volgde de overname van Yuma, een eveneens Brusselse start-up gespecialiseerd in crackers op basis van krekelpoeder. Begin dit jaar kwam ook het publiek-private investeringsfonds Trividend – het door de Vlaamse overheid erkende participatiefonds voor de sociale economie – aan boord, luidt het.

Intussen is Kriket al actief in België en Nederland, waar zijn repen bij zowat 1.800 winkels te verkrijgen zijn. Maar het Brusselse bedrijf is nog steeds verlieslatend en wil in zijn zoektocht naar winstgevendheid verder groeien.
Daarvoor lanceert het nu een crowdfundingcampagne via het investeringsplatform Broccoli. “Doel: 350.000 euro ophalen om de aanwezigheid in Nederland en België te versterken en de stap te maken naar de grotere snackmarkten van Europa als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk”, luidt het.
