cafebazen

Cafébazen blijven positief ondanks problemen in de horeca

Drie op vier caféhouders willen graag actief blijven in de horecasector. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Datastories op vraag van Brouwerij Haacht uit Boortmeerbeek bij de klanten. In totaal werden 418 caféhouders ondervraagd via groepsgesprekken, per post, telefonisch en online. Van de cafébazen is 76 procent positief over het beroep. En dat ondanks de invoering van de witte kassa, het rookverbod en strengere hygiëne- en veiligheidsvoorschriften die hen de jongste tijd werden opgelegd.

Niet minder dan 72 procent van de ondervraagde caféhouders toont zich in het onderzoek eerder tevreden (43 procent) of zelfs zeer tevreden (29 procent) met zijn job. Slechts 11 procent is eerder (9 procent) of zeer ontevreden (2 procent).

De voornaamste reden voor de hoge tevredenheid van caféhouders blijkt het contact met de klant. Maar liefst 96 procent van de ondernemers ervaart dat contact als heel (59 procent) of eerder positief (37 procent).

Ontevreden zijn ze dan weer vooral over hun inkomen (35 procent vindt dat zeer of eerder onvoldoende) en het administratief contact met de overheid (slechts 22 procent is daar zeer of eerder positief over).

Opvallend is de hoge tevredenheid ondanks de hoge werkdruk in de horeca: 76 procent presteert meer uren dan een arbeider of bediende in een normale 38- of 40-urenweek. Vijftig procent zegt zelfs bijna het dubbele te werken: zeventig  uur of meer per week.