de kluis

CEO van brouwerij droomt van ondergrondse bierpijplijn naar bottelarij: “Het haalt de tankwagens uit het dorpscentrum”

HOEGAARDEN - Een ondergrondse pijpleiding om bier vanuit de brouwerij in Hoegaarden naar de bottelarij in Altenaken te sturen? Het wordt intern bekeken, stelt de CEO. Dan moeten tankwagens het bier niet meer transporteren door het dorpscentrum, een last minder voor de bewoners daar. “Maar technisch gezien is het wel een moeilijke oefening”

CEO Bart Simonet van brouwerij De Kluis vertelde tijdens een gidsbeurt in de bottelarij voor een groep leden van de Businessclub in Tienen over de intentie van een ondergrondse pijpleiding. De Kluis behoort tot de brouwerijketen AB InBev. Dat het in Hoegaarden gebrouwen bier, vooral de ‘witte’, in de smaak valt, blijkt uit de vele tankwagens, die nagenoeg constant geparkeerd staan op de parking van de bottelarij in afwachting van hun beurt om bier te laden. Velen komen uit het buitenland, wat wijst op een flinke export.

De CEO haalde problemen aan waarmee De Kluis af te rekenen krijgt. Vooral de bedrijvigheden op drie aparte sites vormen een nadeel. Het brouwen gebeurt in De Kluis aan de Stoopkensstraat. Tankauto’s transporteren het bier van daar naar de bottelarij in Altenaken voor het afvullen in vaten, blikken en flessen van verschillende grootte. Het leeggoed wordt opgeslagen in magazijnen van De Gete, de vroegere suikerfabriek aan de Ourystraat.

Moeilijke oefening

Drie vestigingen, dat betekent een complexiteit voor het transport. “Maximaal vijftien trucks per dag rijden met bier van De Kluis naar Altenaken”, legde Bart Simonet uit. “Het brengt uiteraard last mee voor bewoners in de straten van het dorpscentrum, maar van enig ongenoegen hebben we toch nog niets gehoord. Momenteel loopt er een ondergrondse leiding om afvalwater van de brouwerij naar het opvangbekken in Altenaken te sturen, vanwaar het doorstroomt naar het zuiveringsstation van ons bedrijf. Er was een idee om een nieuwe, dubbele leiding te leggen om ook bier naar Altenaken te sturen. Dan zouden die tankwagens niet meer de weg op moeten door het dorp. We bekijken het nog intern. Technisch gezien is het wel een moeilijke oefening.” De leiding zou over een afstand van anderhalve kilometer voornamelijk door privé eigendommen lopen. Het idee is niet nieuw: in Brugge wordt zo ook bier getransporteerd.

De Kluis heeft tweehonderd werknemers in dienst. Ondanks de Covid-periode en het huidige oorlogsgeweld in Oekraïne was er geen economische werkloosheid. Het brouwen gaat gewoon voort. “De magazijnen zitten vol”, zegt Simonet. Een tekort aan bier valt dus voorlopig niet te verwachten.

In de bottelarij is bovendien een nieuw project opgestart. Het heeft de naam Canal + wat sterk doet denken aan de tv-zender. Het is gewoon de afkorting van can (Engels voor ‘blik’) en al, wat staat voor Altenaken. De + verwijst naar de recentelijke uitbreiding van de afvullijn en de logistieke afdeling in de bottelarij. “De blikkenlijn kan nu alle biersoorten verwerken”, geeft de CEO te verstaan. “We vullen niet alleen de ‘witte’ en ‘rosée’ af, maar ook onder meer de Stella Artois, Victoria en Leffe en nu ook de Pauwel Kwak van de brouwerij Bosteels uit Buggenhout.”