Eerder had de groep boven onder meer Colruyt Laagste Prijzen en Okay al twintig batterij-elektrische vrachtwagens aangekocht, net als twee waterstoftrucks. Daarnaast lopen er ook testen met twee H2 trucks (350 bar) binnen het Europese innovatieproject H2Haul.
Nu schakelt Colruyt voor de resterende 15 trekkers van 44 ton en een 400-tal bak- en bestelwagens over op biodiesel. Het gaat om HVO100 of 100 procent Hydrotreated Vegetable Oil, die volledig wordt gemaakt uit biomassa. De brandstof zal – in eerste instantie specifiek voor de Colruyt Group-vrachtwagens – worden aangeboden door DATS24 aan twee wit-fuchsia pompen aan de distributiecentra in Halle en Woelingen (Henegouwen). Op termijn is het dan de bedoeling om te bekijken of onderaannemers ook meegenomen kunnen worden.
Koen De Vos, verantwoordelijk voor de supply chain bij Colruyt Group, erkent dat er “onenigheid” bestaat over biodiesel als duurzame brandstof. “We hebben ons hierover zeer goed bevraagd, ons laten adviseren en houden hier uiteraard rekening met alle geldende wetgeving, en met de juiste keuze van leverancier”, klinkt het. “We kijken er nauwgezet op toe dat we zo duurzaam mogelijk te werk gaan.” Sowieso zal de biodiesel enkel dienst doen als overgangsbrandstof in de omschakeling naar batterij-elektrisch en groene waterstof.”
Colruyt Group wil het eigen vervoer tegen 2030 emissievrij maken. Tegen 2035 wordt dat dan uitgebreid naar alle goederenvervoer dat uitgevoerd wordt voor en door het bedrijf.