41 – kopie 2

Muhammad Ali en de pandemie

De coronacrisis heeft het voorbije anderhalf jaar de samenleving én de economie op hun grondvesten doen daveren. 

Flinke klappen aan economie en arbeidsmarkt, een vuist in het gezicht van de zorg en het onderwijs naar de keel gegrepen. Met veel ijver en improvisatietalent stortten leerkrachten zich op digitale leerplatformen, online colleges en videochatapps. Wereldwijd is er met enorme stimuleringspakketten diep getast in de overheidsbegroting om consumenten en bedrijven te helpen. Zorgkosten die de pan uit swingen en letterlijke zorgen die de ziekenhuizen deden pompen of verzuipen. De aanhoudende druk op de mentale gezondheid van ieder huisje met een kruisje, om het hoofd te blijven bieden aan de gevolgen van, en de maatregelen voor, het virus. 50.000 jobs in België, in de eerste helft van 2020, als zeepbellen uit elkaar gespat. Ongeveer de helft van de Belgische bedrijven zag in datzelfde jaar de moraal en de gezondheid van de medewerkers erop achteruitgaan.

En toch is er meer dan alleen kommer en kwel.

  • Uit de maandelijkse peiling van de Nationale Bank blijkt dat de Belgische bedrijfsleiders uitzonderlijk optimistisch zijn over de economische activiteit en vooruitzichten. Het Internationaal Monetair Fonds bevestigt dat de wereldeconomie sneller dan verwacht herstelt van de coronacrisis. De instelling verhoogde haar groeiprognose voor 2021 van 5,5 naar 6 procent. Dat is de hoogste groei sinds 1976. De forse groei compenseert ruimschoots de krimp van 3,3 procent in 2020.
  • Volgens de enquêtes die Voka samen met onder meer de Nationale Bank organiseert bij de bedrijven, zouden in 2021 nog wel 24.000 jobs verdwijnen in de horeca, de kleinhandel en de evenementen, maar zouden er tegelijkertijd 35.000 jobs bijkomen in de industrie, de bouw en de ondersteunende diensten.
  • Er zijn voorspellingen van een boost in sociale interactie, creativiteit en durf als reactie op de pandemie.
  • Het optimisme van de bedrijfs­leiders heeft alles te maken met de heropening van de economie dankzij de snelle uitrol van vaccinaties tegen het coronavirus.
  • De centen van de consumenten vloeien rijkelijk na een periode van verplichtte cooldown during lockdown. Er is heel wat geld opgepot dat nu moet rollen.
  • Er is een kanteling in appreciatie voor slecht betaalde ‘essentiële’ functies. Niet alleen in de zorg, maar ook in logistiek, schoonmaak en in de supermarkten.
  • Aarzelende bedrijven kiezen resoluut voor digitalisering met hybride werken als norm en de knip in dure kantoorgebouwen. De dames en heren van de flexplekken wrijven zich in de handen.
  • Tijdens de eerste lockdown van de coronacrisis dook de jobmobiliteit in ons land naar het laagste niveau in tien jaar. Door de economische onzekerheid gingen werknemers niet (meer) op zoek naar een nieuwe job en klampten ze zich vast aan hun baan. Sinds kort is dit anders. Mensen die meer dan een jaar onder een glazen stolp ‘thuis’ hebben gewerkt bewegen zich als mieren op de arbeidsmarkt. Geïnspireerd tot een nieuwe loopbaanwending omdat ze deze tijd gebruikt hebben om voor iets anders te kiezen.

Of je nu door een roze bril of een vettig raam kijkt naar de tijd na corona, beide vergezichten zullen aantonen dat deze pandemie ons doet nadenken over veranderingen aan het huidige systeem. Crisissen openen altijd de deur naar grootschalige veranderingen. Dit virus ontgift oude systemen en patronen. Het doet ons nadenken over de zorgsector, het onderwijs, en de huidige manier van ondernemen. Het virus dwingt ons om terug te keren naar wat fundamenteel belangrijk is. Het leert ons dat een knuffel meer waard is dan 10.000 likes op Instagram, dat we op een andere manier moeten spreken over ‘succes’ en ‘groei’ en dat we ook echt solidair kunnen zijn, als we willen.

Wat maakte Muhammad Ali tot de grootste? Wel, zijn wendbaarheid. Die metafoor geldt ook voor bedrijven in de huidige uitdagende economische en sociale context. Links, rechts. Met de voeten. Verdedig, val aan. Pas je aan.

Deze column is tot stand gekomen met de inspirerende hulp van een “humanizer” pur sang. Waarvoor dank.