IMG_1481 – kopie

Contractverlenging verzekert toekomst abdijbier

SCHERPENHEUVEL-ZICHEM/MELLE – In ‘Het Moment’, het belevingscentrum van de Abdij van Averbode (Scherpenheuvel-Zichem), verlengden abt Marc Fierens en CEO Alain De Laet van de Melse brouwerij Huyghe officieel hun samenwerking. Brouwerij Huyghe zal tot 2035 het abdijbier Averbode brouwen.

In april 2014 lanceerde de abdij de Averbode-korf met brood, kaas en bier. Later kwam daar nog peperkoek bij. Voor de productie van het abdijbier koos de abdij destijds voor brouwerij Huyghe omwille van het familiale karakter van de brouwerij, waarbij traditie en authenticiteit voorop staan. En ook het duurzame profiel van de brouwerij kon de norbertijnengemeenschap bekoren.

Stijgende omzetcijfers

Vijf jaar later blikken beide partners tevreden terug op de samenwerking. Alain De Laet, CEO van brouwerij Huyghe: “hoewel Averbode-bier in België enkel verkrijgbaar is bij Delhaize en bij drankencentrales, heeft het bier toch heel wat fans. Jaar na jaar blijven de omzetcijfers stijgen. En ook het buitenland ging overstag: Averbode is nu reeds beschikbaar in 15 landen. Dankzij de ondertekening van dit nieuwe langetermijncontract kunnen we het merk nu nog intensiever promoten in het buitenland, zodat Averbode nog verder kan groeien”, vertelt De Laet.

Logische verlenging

Ook voor Marc Fierens, abt van de abdij, was een verlenging van het contract logisch: “we hebben de afgelopen 5 jaar vlot samengewerkt met de brouwerij om van Averbode-bier een mooi verhaal te maken. De brouwerij hielp ook bij de installatie van een plaatselijke huisbrouwerij in ons belevingscentrum Het Moment, waardoor bezoekers ter plaatse kunnen genieten van lokaal gebrouwen bier. De brouwerij staat ook jaarlijks een bedrag af voor het restaureren van erfgoed in onze abdij”, zegt Fierens.

Duidelijke keuze

Dat die lokaal gebrouwen bieren gesmaakt worden, blijkt ook uit de cijfers die Jan Van Roie, directeur van Het Moment en sociaal-economiebedrijf Sense : “bijna 80% van onze bezoekers kiest voor een van onze vijf lokaal gebrouwen bieren. En vooral de ‘4,85’ wordt in meer dan de helft van de gevallen besteld. In 2018 hebben we in totaal 220 HL lokaal bier gebrouwen en in 2019 zitten we nu al aan 170 HL. We kunnen dus gerust stellen dat Averbode én de lokale varianten een breed publiek aanspreken. Bezoekers kunnen hier trouwens ook terecht voor een geleid bezoek in de abdij, een hapje – we vernieuwen onze kaart ook geregeld – of workshops broodbakken.”