2

Databuzz wint Jaarprijs Wetenschapscommunicatie

LEUVEN -  Databuzz, een project dat de digitale geletterdheid van leerkrachten en leerlingen wil verhogen, heeft de Jaarprijs Wetenschapscommunicatie binnengehaald. Initiatiefnemers achter Databuzz zijn Ilse Mariën, Pieter Ballon en Wendy Van den Broeck, leden van de researchgroep SMIT (imec en Vrije Universiteit Brussel). 

De DataBuzz is een elektrische bus die omgebouwd werd tot een mobiel educatielab. De bus is uitgerust met allerlei nieuwe digitale technologieën die worden verwerkt in een reeks interactieve lespakketten. Tijdens de workshops maken de deelnemers op een speelse manier kennis met concepten als online privacy en bescherming van persoonsgegevens. Ze leren hoe gepersonaliseerde reclame werkt, hoe ze fake news kunnen herkennen en hoe algoritmes ons leven bepalen.

Toegankelijk taalgebruik 

Het initiatief wordt vandaag door de Koninklijke Vlaamse Academie van België (KVAB) onderscheiden met een Jaarprijs Wetenschapscommunicatie. De KVAB reikt deze onderscheidingen jaarlijks uit aan wetenschappers met een uitzonderlijke verdienste in wetenschapscommunicatie. De jury was onder de indruk van de inspanningen om de beoogde doelgroepen te bereiken via toegankelijk taalgebruik en aantrekkelijke workshops gericht op een breed publiek.

Ook CVO's en CBE's 

Met de steun van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) komt de DataBuzz langs op Nederlandstalige scholen en speelpleinen in Brussel om kosteloos toegankelijke en interactieve workshops over datawijsheid aan te bieden, op maat van kinderen en jongeren. Daarnaast biedt de DataBuzz in het kader van het project ‘Iedereen Datawijs!’ en ondersteund door het Digital Belgium Skills Fund (DBSF) ook gratis workshops aan in Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO’s), Centra voor Basiseducatie (CBE’s) en andere trainingscentra voor laaggeletterde volwassenen, over heel Vlaanderen. Uiteraard verlopen alle workshops en demosessies volledig coronaproof.

SMIT staat voor Studies in Media, Innovation and Technology.