2

De keuze is aan de kijker, Choice staat voor jaar van de waarheid

LUBBEEK/LEUVEN - Choice, de persoonlijke tv-gids waarmee je snel en gemakkelijk je favoriete televisie en video kiest, inclusief groepsaankoopdienst voor Internet aan bodemtarief, kondigt de uitrol van de activiteiten naar Nederland en de Verenigde Staten aan. Het Lindense (Lubbeek) bedrijf staat voor het jaar van de waarheid.

Intussen maken 10.000 kijkers gratis gebruik van de bèta-versie van het platform dat onder andere tv-aanbod van klassieke zenders en online video bundelt op een plek. Dit aantal is voor COO en CFO Philip Vandormael en CEO Bart van Coppenolle het signaal om de grens over te steken. In de eerste plaats zal de dienst aangeboden worden in Nederland waar al 2.500 gratis bèta-gebruikers actief zijn.

“De geografische uitbreiding naar Nederland zal de hoogste prioriteit kennen voor de volgende weken. Deze ontwikkelingen in Nederland vormen vervolgens een goede opzet voor de verdere internationalisatie (onder andere VS) gedurende de daaropvolgende maanden. De volgende weken zullen Nederlanders de Choice online tv-gids alvast kunnen ontdekken, die het belangrijkste online tv-aanbod (NPO, RTL en Talpa Network,..). linkbaar en afspeelbaar maakt”, zegt van Coppenolle.

Derde partijen streaming platformen

Choice werkt ook aan het uitbrengen van persoonlijk aanpasbare en publiceerbare kanalen, waarbij content gehost kan worden op de diverse bestaande third party streaming platformen, zodat de content van de mainstream media apps alsook de content van de alternatieve media eenvoudig naar eigen keuze ontdekt, gegroepeerd en afgespeeld kan worden.

250.000 betalende gebruikers tegen eind 2022

Deze rol van Choice als overlay en sociaal aanbevelingsplatform over alle streamingdiensten heen is echt uniek en Choice wil dus het ijzer smeden wanneer het heet is en zo snel mogelijk de internationalisering inzetten. Dit moet tegen eind 2022 leiden tot 250.000 betalende klanten. De betalende modules worden in het najaar van dit jaar gelanceerd, in België en internationaal. Hoewel de huidige klanten nog gratis gebruikers zijn, geeft gemiddeld ruim de helft aan bereid te zijn om te betalen in de toekomst. De reclame inkomsten vanuit Brands zullen binnen 2 jaar reeds voor bijna de helft van de totale brutomarge bijdragen.

Merken communiceren met communities

“We hebben in tussentijd niet stilgezeten bij Choice. Zowel wat betreft productontwikkeling, als aantal gebruikers en internationalisatie, maar ook wat betreft business development. Zo hebben we enkele interessante Brands in de pipeline voor na de vakantie, die samen miljoenen gratis gebruikers kunnen aanleveren. Uiteindelijk is Choice meer dan een tv-platform van en voor de consument, ook Brands zijn welkom om te interageren met communities op Choice. Daar ligt finaal ons verdienmodel”, zegt de CEO nog.

Jaar van de waarheid

Voor de oprichters van Choice wordt 2022 het jaar van de waarheid omdat de beleggers zenuwachtig beginnen te worden. Sinds de beursgang eerder dit jaar verloor het aandeel op Euronext Access (kmo-segment van de Brusselse beurs) bijna de helft van zijn waarde.