IMG_1324

Digitale innovators realiseren museum 4.0

TIELT-WINGE/LEUVEN  – Voor de realisatie van het oorlogsmuseum Museum44 in Meensel-Kiezegem (Tielt-Winge) werden innovatieve digitale tools gebruikt voor een optimaal bereik en beleving. Museum44 wordt ook een museum 4.0 genoemd.  Het is het werk van enkele digitale innovators die onder andere verbonden zijn met het Leuvense Pencil42. 

Bij de opbouw van Museum44, dat de oorlogsgruwelen van 1 en 11 augustus 1944 in Meensel-Kiezegem in woord en beeld brengt, werden heel wat innovatieve digitale tools gebruikt voor een optimaal bereik en beleving. “We hebben onze analysetechnieken gebruikt om na te denken over hoe we ervoor gaan zorgen dat het verhaal “pakt”, hoe we de digitale tools moeten instellen zodat ze maximaal worden gebruikt en het doel wordt bereikt”, vertelt Tom Devos, medebezieler van Museum44.

iBeacons 

In het digitale belevingsaanbod zitten VR-brillen, een animatiefilm en de iBeacons, verbonden apparaten waarmee gelokaliseerde berichten automatisch worden weergegeven op smartphones in de buurt. “Als je dat deel van de tentoonstellingsruimte binnenwandelt, krijg je een pop-up op het scherm van je smartphone met alle relevante informatie op dat moment”, vertelt Tom. Het baken zendt een bluetooth laag-energie signaal uit dat door de meeste eindapparaten kan worden ontvangen. “We gebruiken technologie (oa IoT) niet omwille van de technologie zelf maar wel hoe je het gaat gebruiken om je doel te bereiken. Met IoT kunnen we bijvoorbeeld ook meten hoeveel bezoekers het museum trekt, enz..”, luidt het. In de nabije toekomst zal ook een mobile app beschikbaar zijn waardoor Museum44 ook na het bezoek informatie kan delen en een community kan vormen.

Pencil42

Tom is lid van Pencil42, een coöperatieve van digitale innovators die organisaties en bedrijven klaarstomen voor de digitale wereld. Er wordt onder andere gewerkt op het evalueren van bestaande IT-infrastructuur, het ontwerpen van toekomstbestendige software architectuur en het begeleiden bij de implementatie van die architectuur. Het team van achttien collega’s ontwikkelt ook producten overeenkomstig de marktvraag en voor een optimale klantenbeleving en geeft training en coaching.