Brucargo Centraal Foto: Brussels Airport

Drie moderne complexen vervangen acht verouderde gebouwen op Brucargo Centraal: “30 procent meer opslagcapaciteit”

Op Brussels Airport is maandag Brucargo Centraal officieel ingehuldigd, een gloednieuwe logistieke site die symbool staat voor de duurzame toekomst van de cargozone. Met een totale oppervlakte van 83.500 m² – goed voor zo’n twaalf voetbalvelden – en een investering van 70 miljoen euro, vormt de site een van de grootste en meest innovatieve projecten van de luchthaven in jaren.

De nieuwe ontwikkeling vervangt acht verouderde gebouwen uit de jaren tachtig door drie moderne complexen met samen 34.000 m² aan magazijnen en kantoren. Daardoor ontstaat 30 procent meer opslagcapaciteit binnen dezelfde oppervlakte. Tegelijkertijd werd 20 procent minder asfalt voorzien.

“De ontwikkeling van de cargozone van Brussels Airport versnellen is een van onze strategische prioriteiten”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “Onze rol is een betrouwbare partner te zijn voor de logistieke sector, door ruimte, flexibiliteit en een langetermijnvisie te bieden. Brucargo Centraal is daar een perfect voorbeeld van: duurzaam, innovatief en klaar voor de toekomst.”

Lees ook: Nederlandse luchtvaarmaatschappij Transavia werft Belgisch personeel aan voor vluchten vanuit Brussels Airport

Met 733.000 ton goederen in 2024 en een gemiddelde jaarlijkse groei van 6 procent sinds 2019 bevestigt Brussels Airport haar rol als essentiële logistieke hub van België en belangrijkste farmaceutische luchthaven van Europa. Om die groei op te vangen, investeert de luchthaven al jaren in moderne infrastructuur met eerder al het Animal Care & Inspection Centre (2020) en Brucargo West.

Ecologisch hoogstandje

De nieuwe site biedt bovendien 10.000 m² extra temperatuurgecontroleerde opslagruimte, wat de totale capaciteit aan gekoelde opslag op Brussels Airport op 45.000 m² brengt. Die uitbreiding speelt in op de specifieke noden van sectoren zoals farmaceutica, voeding en e-commerce.

Lees ook: Brussels Airport heeft omgevingsvergunning gevraagd voor grootste bouwproject in 30 jaar

Brucargo Centraal is niet enkel een logistiek, maar ook een ecologisch hoogstandje. De oude gebouwen werden circulair afgebroken en gerecycleerd, en de nieuwe structuren werden opgetrokken in hout, goed voor 1,5 ton minder CO₂-uitstoot per gebouw in vergelijking met klassieke beton- of staalconstructies.

Netto nuluitstoot

De site is uitgerust met zonnepanelen, geothermische energie-opslag (BEO), elektrische warmtepompen, een ventilatiesysteem met warmterecuperatie en een geoptimaliseerde binnenluchtkwaliteit. Daarnaast werd 20 procent extra groene ruimte aangelegd, met bomen, beplanting en rustzones voor medewerkers. “Net als bij al onze projecten stond duurzaamheid voorop, van ontwerp tot oplevering”, benadrukt Feist. “Brucargo Centraal is een tastbaar voorbeeld van ons engagement om tegen 2030 netto nuluitstoot te bereiken.”

Parkeertoren

Ook de mobiliteit en veiligheid op de site werden grondig herdacht. Er kwam een parkeertoren met 500 plaatsen, aangevuld met 21 vrachtwagenparkings en laadpunten voor elektrische voertuigen. Een nieuwe eenrichtingsverkeerscirculatie en een noord-zuidverbinding tussen de gebouwen moeten de doorstroming verbeteren en het verkeer veiliger maken. Daarnaast is er extra ruimte voor fietsers en voetgangers, om zachte mobiliteit te stimuleren.

Vijf logistieke spelers nemen hun intrek in de nieuwe hub: Nippon Express, DSV Air & Sea NV, Hazgo (SGS), EV Cargo en Deny Cargo.