E-commerce mag dan wel in opmars zijn, drie op de vier Belgen wil dat wat hij koopt toch nog altijd even passen of aanraken. Zelfs als een online aankoop goedkoper zou zijn. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Haystack bij 1.500 Belgen.
“Het is een natuurlijke reflex, al speelt de Belgische shopper het ook verstandig”, zegt Wim Hamaekers managing partner bij Haystack. “Om niet nodeloos door alle drukte heen te moeten, heeft de Belg geleerd om eerst online het aanbod te bekijken en vervolgens pas effectief naar de winkel te trekken.”
De Belg besteedde vorig jaar gemiddeld 9% van zijn budget aan online aankopen, tegenover 8% in 2013. Vooral de mode- en speelgoedsector winnen aan populariteit: vorig jaar werd 17% van het kledingbudget online besteed (14% in 2013), online aankoop van speelgoed groeide van 6% in 2013 naar 8% in 2014.
Er wordt verwacht dat de Belg in 2020 minstens 16% van zijn of haar budget zal uitgeven aan online shopping.
Maar het online shoppen zal het “echte” winkelen lang niet onderuit halen. 77% van de Belgen doet vandaag aan “webrooming”, wat wil zeggen dat ze eerst online het aanbod bekijken, maar vervolgens toch naar de winkel trekken om het product te kopen. Jongeren (79%) doen dit meer dan babyboomers (72%), mannen (78%) meer dan vrouwen (76%), en de hogere sociale klasse (80%) meer dan de lagere sociale klasse (69%).
Opmerkelijk: 74% zegt zelfs liever het product in een echte winkel te willen kopen, ook als het product online goedkoper zou zijn. Als het over kleren en schoenen gaat, past liefst 90% z’n kleren liever in het pashokje dan virtueel. En 61% verkiest dan weer het echte winkelen, omdat ze daar advies kunnen krijgen en geïnspireerd worden.
Online shoppen en het echte winkelen hebben één iets gemeen: de prijs is de meest beslissende factor om al dan niet te kopen. De kwaliteit speelt voor de fysieke shop een veel belangrijkere rol dan voor de online shop. Zo komt het voor de shopper die in real life gaat shoppen op de tweede plaats qua ‘belangrijkste drijfveer om te kopen’, terwijl ‘kwaliteit’ bij het online shoppen pas op de negende plaats komt.