emailloze-vrijdag

Een dagje zonder e-mail (moet zeker kunnen)

emailloze-vrijdag

E-mailloze vrijdag is op 25 november al aan de negende editie toe. De idee om een dag af te kicken van e-mail komt van Gunnar Michielssen uit Overijse. Hij begeleidt overheden en bedrijven als Swift, Total en Barco bij het bijsturen van de heersende e-mailcultuur. “E-mail is een fantastisch communicatiemiddel. Maar in veel organisaties is de grens van het aanvaardbare bereikt”, zegt Michielssen.

“Vandaag ontvangen we gemiddeld een e-mail per zes minuten én communiceren we meer dan ooit via andere communicatiemiddelen. Daarmee is de grens van wat werk- en leefbaar is allang overschreden.” Het e-mailgebruik stagneert maar nieuwe, zinloze en totaal overbodige communicatieplatformen drijven de druk zelfs nog op.

Al jaren voorspellen trendwatchers en it-goeroes het einde van de e-mail, maar ze slaan de bal steeds mis. E-mail boet ondanks de opkomst van nieuwe communicatiemiddelen niets in aan populariteit. In de gemiddelde bedrijfsinbox belanden 77 e-mails per dag, een cijfer dat stilaan stabiliseert.

“Deze stagnatie kan de indruk wekken dat het probleem onder controle is, maar niets is minder waar”, zegt Michielssen. “Naast e-mail zijn er tal van andere elektronische communicatieplatformen zoals skype, sharepoint, whatsapp, viber en messenger. Deze nieuwe communicatiemiddelen halen geen druk van de ketel, maar majen het probleem alleen maar groter.”

“E-mailloze vrijdag kan daarom maar beter worden uitgebreid. Een dag lang proberen te overleven met zo weinig mogelijk elektronische communicatie werkt sensibiliserend. Het vergroot het persoonlijk contact en doet mensen ervaren dat sommige taken sneller worden afgehandeld als je rechtstreeks of telefonisch overlegt. E-mailloze vrijdag is zeker geen mirakeloplossing, maar wel een eerste stap op weg naar een gezondere en meer effectieve communicatiecultuur.”