Nieuws Vlaams Brabant Elektrische driewieler moet nog even geduld uitoefenen

Elektrische driewieler moet nog even geduld uitoefenen

Elektrische driewieler moet nog even geduld uitoefenen

driewielerDe elektrische driewieler van Belgische makelij E-Car 333 was aangekondigd op het autosalon in Brussel maar moet nog even geduld uitoefenen. B&C Design, een bedrijf uit Vilvoorde, neemt de carrosserie van de voertuigen voor zijn rekening. Volgens B&C Design is er nu al veel belangstelling voor dit nieuwe soort wagen. Er wordt gemikt op een productie van 100 tot 150 wagens per jaar. De auto moet een autonomie van 300 kilometer bieden.

De E-Car 333 verplaatst de aanwezigheid op het autosalon van Brussel naar 2017. “Om toe te laten gehomologeerde en concurrerende voertuigen op de markt te brengen”, stelt Xavier Van der Stappen, de bezieler van het project. De doelstelling blijft om 500 voertuigen te produceren tegen 2020.

Van der Stappen benadrukt dat het project geen vertraging opgelopen heeft, maar dat hij de wagen pas officieel wil voorstellen wanneer die gehomologeerd en klaar voor verkoop is. Dat zal wellicht nog voor het autosalon van 2017 zijn.

De E-Car is grotendeels met gerecycleerde materialen gebouwd en moet in zes modellen op een zelfde basischassis leverbaar worden. Het cijfer 333 staat voor 3 zetels, 300 km autonomie en 3 wielen. Dankzij de achterwielaandrijving, die een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur mogelijk maakt, is er geen verlies van energie. Er zijn ook modellen met vier zitplaatsen gepland.

De ontwikkelaars maken zich sterk dat de auto voor een breed publiek bestemd is. De E-Car wordt honderd procent personaliseerbaar en is geschikt voor zowel de stad als de autoweg. De prijs voor een basismodel blijft onder de 20.000 euro, maar er zullen ook luxeversies met onder andere navigatie en lederen zetels komen.

De nieuwe vormgeving en technologie van de wagens worden binnen enkele maanden gepresenteerd. Partner en batterijleverancier NLAB werkt een voorstel uit voor aankoop of huur van de batterij. Daarbij wordt gedacht aan recuperatie van de batterij voor huishoudelijk gebruik. Voorts wordt gewerkt aan het gewicht van de driewieler. Om dat verder te verminderen wordt een vereenvoudigd elektronisch circuit ontwikkeld.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.