bakkerij vermeulen Bakkersvrouw Nadia was aangedaan door de geste van de kinderen. © Conny Justé

Emotioneel afscheid voor allerlaatste dorpsbakkerij: “Mooiste cadeau dat ik ooit gekregen heb”

De geliefde Boortmeerbeekse dorpsbakkerij Bakkerij Vermeulen sluit donderdag na 75 jaar definitief de deuren. Basisschool De Bosuiltjes zorgde woensdagochtend alvast voor een warm afscheid.

“Bedankt voor al die jaren en geniet van jullie pensioen.” Het zijn woorden die dezer dagen voortdurend weerklinken bij bakkerij Vermeulen in Schiplaken. Vandaag sluit de bekende dorpsbakker na 75 jaar definitief de deuren. Daarmee verdwijnt ook de laatste bakker uit het dorp.

Drie generaties lang was de bakkerij een vaste waarde in Schiplaken. De laatste 35 jaar stonden Philip Vermeulen en zijn echtgenote Nadia De Ryck er dagelijks paraat. Vooral Nadia werd voor velen een vertrouwd gezicht achter de toonbank. “Met iedereen deed ze een klapke”, vertellen klanten. “Altijd stond ze klaar met een glimlach.”

Dat het koppel geliefd is in het dorp, werd woensdagochtend nog eens duidelijk. Toen juf Eva van de derde kleuterklas van de nabijgelegen Vrije Basisschool De Bosuiltjes hoorde dat de bakkerij zou sluiten, wilde ze met haar kleuters afscheid gaan nemen.

Nooit anders geweten

“Ik heb nooit anders geweten dan dat de bakkerij hier was”, vertelt juf Eva. “Ook voor veel kinderen en ouders is ze een vaste waarde.” Uiteindelijk stapte woensdagochtend bijna de volledige school, onder politiebegeleiding, in een kleurrijke en muzikale stoet richting bakkerij. Opa Guy zorgde onderweg met Bella Ciao voor muziek op zijn accordeon.

Emotioneel afscheid van bakkerij Vermeulen. © Conny Justé

“Dit is één van de mooiste cadeaus die ik ooit gekregen heb”, reageerde Nadia met tranen in de ogen wanneer ze van ieder kindje een bloemetje mocht ontvangen. “We wilden eigenlijk in stilte stoppen donderdag. Dit had ik totaal niet verwacht, al is het hier één groot dorp en zijn we één grote familie.”

De toekomst ziet ze liefst als een grote vakantie. “Het is nog niet doorgedrongen dat het echt stopt”, zegt ze. “Ik zie het nu liever als één lange vakantie.” Verdwijnen uit het dorp zullen ze zeker niet. “Ik weet dat ik alles en iedereen zal missen, maar ik zal ze zeker nog vaak zien.”

© Conny Justé