m42wrfxq

Evelyn brengt gebottelde mocktails op de markt: “Het aanbod was triest, dus ging ik zelf aan de slag”

De Covid-pandemie was een moeilijke periode voor veel ondernemers, maar zware tijden zorgen vaak ook voor creatieve geesten die de pijn willen verlichten. Zo stampte Evelyn Zyde uit Wilsele een eigen online cadeautjeszaak uit de grond. Intussen groeide die uit tot iets heel anders en verkoopt ze onder de naam Sipsation unieke cocktails en mocktails aan horeca en particulieren.

“Alles begon in 2021. Toen heb ik EZ Be Present opgestart, omdat ik vond dat er te weinig aanbod was van leuke en originele geschenken op afstand. Zo heb ik zelf een triestig cocktailpakket toegestuurd gekregen”, herinnert Evelyn zich. “Een van mijn vriendinnen had ons een verrassingspakket met twee porties cocktails toegestuurd om op te drinken tijdens een online meeting en zo te klinken op haar verjaardag. Het pakket bevatte een zakje met cocktail en een zakje met een gedroogd garnituurtje. Ik vond dat zo triestig, dus ging ik zelf aan de slag.”

Van webshop naar horecaleverancier

Evelyn begon te experimenteren met cocktail- en mocktailrecepten en richtte een webshop op waar ze die samen met wat accessoires en hapjes om erbij te eten, kon verkopen. “Dat viel blijkbaar in de smaak. Mensen begonnen te vragen naar grotere flessen van de drankjes, maar die kan je natuurlijk niet zo maar op de markt brengen.”

Daar begon een zoektocht naar het ideale product om in grotere hoeveelheden te kunnen verkopen. “Het grootste probleem waar ik tegenaan botste, was de houdbaarheid van de shakes”, vertelt ze. “Ik ben dan in zee gegaan met FoodPilot van ILVO (het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek). In hun labo kon ik mijn cocktails en mocktails grondig laten testen, maar kreeg ik ook advies om de houdbaarheid ervan te verlengen. In maart dit jaar kreeg ik het positieve eindrapport en kon ik aan de slag gaan met de literflessen.”

“De naam EZ Be Present paste niet echt meer in het concept, ik wil met mijn literflessen namelijk een ander publiek aanspreken. Het zijn geen geschenkboxen meer, maar ready-to-serve cocktails en mocktails die ook voor horeca en events kunnen dienen. EZ Be Present bestaat nog steeds, maar ik ga nu ook verder onder Sipsation om dat andere publiek aan te spreken.”

Unieke recepten met unieke namen

Voor de cocktails koos Evelyn vooral gekende recepten, waar ze haar eigen draai aan gaf, maar haar grote trots zijn haar mocktails, die volledig volgens eigen recept gemaakt worden. Geen virgin mojito’s of alcoholvrije daiquiri’s dus. “Dat is bewust gedaan. Ik wilde nieuwe smaakbommetjes aanbieden en ook creatief uit de hoek komen met de namen om zo ook voor een glimlach op het gezicht van mensen te zorgen.” Bij Sipsation geniet je dus van ‘No Porn Still a Star’, ‘Du Jamais Vu’ of de ‘Cos-NO-politan’.

Ik wilde de niet-alcohol kiezers ook iets moois, iets evenwaardig aan de cocktails kunnen bieden.

Evelyne Zyde, zaakvoerster Sipsation

“Ik vond dat er niet zo’n mooi aanbod was wat mocktails betreft. Het komt nogal dikwijls neer op een crodino of iets gelijkaardigs. Ik wilde de niet-alcohol kiezers ook iets moois, iets evenwaardig aan de cocktails kunnen bieden. Daarom werken we met heerlijke en verrassende ingrediënten. Dingen die je vaak niet zou verwachten, maar wel een meerwaarde geven aan je drankje.”

Na mocktails ook “hot-tails”

Nu de eindejaarsfeesten eraan komen, wilde Evelyn ook voor op kerstmarkten een lekker alcoholvrij alternatief aanbieden. “Als je daar wil kiezen voor iets alcoholvrij kan je gaan voor een koffie of een warme chocolademelk, maar daar houdt het zo’n beetje op. Daar wilde ik op inspelen en dus ging ik aan de slag en creëerde ik de ‘Hug in a Mug’, een warme mocktail als alternatief voor gluhwein. Ik noem het graag een hot-tail.”

“Het drankje, op basis van appelsap en druivensap, werd verder op smaak gebracht met gember en de aroma’s van kaneel en kruidnagel. Het ruikt kerstmis-achtig, maar heeft toch een beetje pit. Het recept is zo goed gelukt dat mensen denken dat er alcohol in zit”, lacht ze. “Maar dat is absoluut niet het geval.”

Hoewel EZ Be Present nog steeds bestaat, is de focus van Evelyn verschoven naar het concept van Sipsation, waarmee ze zich vooral op de horeca- en eventsector wil richten. Een hele onderneming en dat doet ze momenteel nog alleen. “Ik doe alles zelf”, besluit ze. “Het geeft me een goede kijk op het hele proces: van creëren over bottelen en labelen tot verkopen, opschalen en leveren.”