De benoeming van de nieuwe CEO is een nieuwe fase in de ontwikkeling van EXKi, klinkt het dinsdag in een persbericht. Het bedrijf “gaat een nieuwe periode van groei en uitbreiding in” nadat de voorbije periode in het teken stond van “heropbouw en transformatie van het bedrijfsmodel”.
Het bedrijf kende de voorbije periode dan ook menige verandering nadat EXKi een moeilijke periode doormaakte met de coronacrisis. De keten greep vorig jaar al in, toen Stan Monheim in maart oprichter Frédéric Rouvez opvolgde als CEO. Begin dit jaar volgde de aankondiging van een kapitaalverhoging van 15 miljoen via de aandeelhouders. In het kader van die deal werd de oprichter uitgekocht. In september volgde de aankondiging dat Monheim opstapt.
Door het werk van de voorbije periode heeft het bedrijf een “solide fundament” met vereenvoudigde organisatie en een “aanbod opnieuw afgestemd op de kernwaarden”, klinkt het. “Deze nieuwe dynamiek opent de weg voor een terugkeer naar groei en voor de uitvoering van een ambitieus investeringsplan in de uitbouw van het netwerk, ondersteund door een lopend rebrandingproces dat de eigenheid en de sterkte van het merk wil benadrukken.”
Xavier Royaux brengt zijn ervaring als leidinggevende bij fastfoodketen McDonald’s Frankrijk aan boord. Daar was hij tot eind 2023 onder meer senior vice president en marketingbaas. Daarvoor werkte hij in de communicatiesector, aldus EXKi. Volgens socaalnetwerksite LinkedIn was hij tot nu toe actief bij het Franse hotelbedrijf Accor.
EXKi, opgericht in 2001, omschrijft zichzelf als een “Europese speler in natuurlijke en verantwoorde fastfood”. De keten is aanwezig in vijf Europese landen met zeventig restaurants. In Frankrijk zijn er 30 vestigingen, in België ruim 30, zo leert de website.