Van Dam is de eerste niet-familiale topman van de in 1898 opgerichte brouwerij. De maker van bieren als Primus, Tongerlo en Super 8 zit al langer in slechte papieren en is sinds 2023 bezig met een ’transformatieplan’. In het kader daarvan kondigde het bedrijf in november vorig jaar al twintig ontslagen en vorige week nog dertien bijkomende ontslagen aan. Momenteel werken er nog zowat 360 mensen.
Lees ook: Opnieuw ontslagen bij brouwerij Haacht: 13 medewerkers verliezen hun job
Met de aanstelling van Van Dam wordt “de strategische transformatie verder versneld”, licht woordvoerder Philippe Michiels toe. “Hij zal de komende dagen en weken contacten leggen met de belangrijkste stakeholders, het personeel, de vakbonden en alle andere belanghebbenden. Daarna werkt hij verder aan een concreet plan.”
Over dat plan zou “vermoedelijk begin volgend jaar meer duidelijkheid” moeten zijn. Of dat gepaard zal gaan met verdere ontslagen is niet zeker, maar kan de brouwer ook niet uitsluiten. “Daar kunnen we geen uitspraken over doen”, aldus Michiels.
Ervaring
De keuze voor Nils van Dam is volgens Brouwerij Haacht ingegeven door zijn ervaring van meer dan 35 jaar in het bedrijfsleven, onder andere als marketingdirecteur bij brouwer Interbrew (huidige AB InBev) en topman van de Belgische tak van voedingsconcern Unilever. Van 2020 tot 2024 was hij CEO bij zuivelcoöperatie Milcobel.
Lees ook: Dalende bierverkoop duwt Brouwerij Haacht diep in het rood
Van Dam zal de brouwer “verder professionaliseren en naar een volgende fase brengen”, zegt de voorzitter van Co.Br.Ha., Michaël De Roover. “Met Nils halen we een topmanager binnen met een stevig palmares in de industrie, en gepokt en gemazeld in transformaties en commerciële ontwikkeling. Door zijn inzet op specifieke projecten, kan Boudewijn waar nodig voor continuïteit blijven zorgen.”
Co.Br.Ha. omvat naast Brouwerij Haacht in Boortmeerbeek ook een Nederlandse brouwerij in Valkenburg en de Franse brouwerij Brasserie du Coq Hardi bij Rijsel.