‘Flanders Business Worldwide’ is een nieuw online netwerk dat Vlaamse bedrijven helpt om internationaal te scoren. Het netwerk gebruikt LinkedIn om ervaringen en contacten te delen.
Uit de recentste Exportbarometer van FIT bleek dat een geschikte lokale partner vinden het belangrijkste knelpunt is bij het internationaal ondernemen. Netwerken en nieuwe contacten leggen is dus een cruciaal onderdeel van zakendoen.
op lange termijn.
‘Flanders Business Worldwide’ is een nieuw initiatief dat Vlaamse ondernemers nog meer van dienst wil zijn door hen zoveel mogelijk in contact te brengen met Vlaminge die wonen en werken in het buitenland en die bereid zijn persoonlijk zakenadvies en –ervaringen te delen. Dit online netwerk op LinkedIn is een vernieuwing van het vorige zakelijk netwerk ‘Club Diaspora’.
Door te kiezen voor een LinkedIn-groep, kunnen de leden onderling snel en eenvoudig contact leggen. ViW heeft maandelijks contact met zo’n 15.000 Vlamingen in het buitenland. Ook het FIT-netwerk, met een vertegenwoordiging in ruim honderd steden wereldwijd, maakt deel uit van de groep. LinkedIn telt 347 miljoen profielen, de kans is dus groot dat nog meer Vlamingen verspreid in de wereld de weg vinden naar “Flanders Business Worldwide”.
“We evolueren alsmaar meer naar een ‘genetwerkte’ samenleving”, zegt Claire Tillekaerts, topvrouw van FIT. “Daarin delen we volop kennis en ervaringen met zogeheten peers. Flanders Business Worldwide is een nieuwe hulplijn voor de Vlaamse ondernemers om hun zakelijk netwerk en kennis van de lokale markt te vergroten. Ik doe ook een oproep aan alle Vlamingen die in het buitenland wonen en werken om lid te worden.”