Food in Mind uit Zaventem deed een onderzoek om te weten te komen waar het met de horeca en catering naartoe moet na 2020. Hecht de Belg belang aan de herkomst van voeding? Hoe bewust gaat hij om met voeding? Welke rol speelt digitalisering in de horeca? Food in Mind nam de eetgewoonten buitenshuis van duizend Belgen onder de loep. De opvallendste resultaten van het onderzoek op een rijtje:
- De consument pleit voor kleinere en gezondere porties.
- Hij wil zijn gerecht zelf kunnen samenstellen en doet aan food sharing.
- De touchscreen zal een cruciale rol spelen voor de jongere consument.
- Wat betreft lokale producten: België boven, maar nieuwe smaken steken de kop op.
- Toegankelijkheid van de aanbieder staat meer dan ooit centraal: 24u op 24u open, afhaalsystemen op restaurant, de mogelijkheid van een snelle hap op elk moment van de dag.
Negen op de tien Belgen zijn van mening dat gezond eten belangrijk is. Nochtans vindt 45 procent het onduidelijk welke voeding nu gezond is en welke niet. Bovendien vergt het teveel moeite om gezond te eten. Vooral jongeren geven dit steeds vaker aan, waardoor ze kritischer staan tegenover gezondheidsclaims. Daarnaast willen vier op de tien ondervraagden gezondere opties op de dessertkaart en zijn drie op de tien voorstander van kleinere porties.
De nieuwe generatie consumenten stelt toegankelijkheid van aanbieders sterk op prijs. In vergelijking met oudere leeftijdsgroepen houden jongeren tussen 18 en 34 meer van snacks, vinden ze dat je op elk moment van de dag eten zou moeten kunnen kopen en wensen ze vaker de ganse dag door te eten. Ze willen zelfs dat restaurants de klok rond open zijn en verwachten afhaalsystemen bij de restaurants. 46 procent van de ondervraagden bepaalt op restaurant graag zelf zijn portie
Vier op de tien vinden digitalisering van de voedingswereld belangrijk en één op de vijf maakt gebruik van een voedingsapp. Niet onlogisch is dat voornamelijk de jongeren mee op de digitale trein stappen. Zo zou een op de drie met behulp van een touchscreen zelf zijn gerecht willen samenstellen.
Food in Mind focust al vijftien jaar op de consumptie in foodservices, gaande van zorginstellingen, onderwijs en bedrijven, horeca, pretparken en flightcatering tot de shop’n go’s en Ikea.