LEUVEN – De afgelopen weken berichtten verschillende media over de sluiting van enkele gevestigde waarden in de stad. Volgens handelsorganisatie Liefst Leuven wekken de berichten de indruk dat de lokale handel op instorten staat. “Niets is minder waar”, aldus voorzitter Marc Van de Velde.
De (nakende) sluiting van Kookhuys Mafrans, De Georges en Maroq Unie, om enkelen te noemen, maakte in Leuven heel wat emoties los. Ondanks dat de redenen van sluiting even divers zijn als de handelsactiviteiten van de betrokken zaken heerst er onder de bevolking een gevoel dat het slecht gaat met de handel in de stad.
Perspectief
Handelsorganisatie Liefst Leuven kroop in de pen om het een en ander in perspectief te plaatsen. “De meeste handelszaken doen het, alle omstandigheden in acht genomen, goed”, aldus voorzitter Marc Van de Velde. “We hebben nog altijd een leuke mix van ketens en zelfstandige handelszaken, van eettenten en (sterren)restaurants, we hebben een van de beste chocolatiers van België, de Belgische kampioen oestersteken, een absoluut unieke winkel met opgezette dieren, de oudste schoenenwinkel van het land en heel wat jonge handelaars die er met frisse moed tegenaan gaan.”
Leegstand en e-commerce
Van de Velde erkent dat de lokale handel kampt met een aantal problemen zoals de leegstand en de e- commerce. “Deze laatste slaat overal in de westerse wereld diepe gaten in het retailweefsel, Leuven is daar helaas geen uitzondering op. Of zoals Vital Mafrans, van de iconische Leuvense handelszaak die binnenkort de deuren sluit, het stelde: “In een sector met hoge vaste kosten is het moeilijk om als retailer op te boksen tegen de e-tailers die 24/24 uur bereikbaar zijn en als maar groter en sterker worden.” E-commerce mag dan een gemakkelijke oplossing zijn, het heeft ook flink wat nadelen. De stad Leuven werkt momenteel aan een communicatiecampagne om de consument daar op te wijzen. Op het vlak van leegstand merkt Van de Velde op dat Leuven de tweede beste van de 13 Vlaamse centrumsteden is. “Voor zover je over leegstand van de ‘beste’ kunt spreken natuurlijk”, aldus nog de voorzitter.
“Zwarte gat”
En dan is er nog het “zwarte gat” van het circulatieplan. “Het zal velen misschien verbazen,” besluit Van de Velde, “maar wat de bereikbaarheid van Leuven betreft, is er weinig tot niets veranderd. Alle parkings in de binnenstad zijn nog altijd even bereikbaar als vroeger. Om sommige parkings vanuit bepaalde bestemmingen te bereiken moet je nu alleen wat meer omrijden, wat in een vrij kleine stad als Leuven niet echt een probleem mag zijn. En duur is het in vergelijking met andere Vlaamse steden ook al niet. In de J.P. Minckelersstraat kun je al terecht voor 1,5 euro per uur en ben je vlak bij de winkelwandelstraten. Bovendien heb je pal in het centrum een 50-tal shop&go plaatsen waar je 45 minuten lang helemaal gratis kunt parkeren.”